iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 Dieta rozdzielna, lub chociaż jej podstawowe zasady, często brana jest przez nas pod uwagę podczas układania codziennego jadłospisu. Czy jednak niełączenie produktów białkowych i węglowodanowych jest potrzebne i skutkuje spadkiem masy ciała?

Podstawą diety rozdzielnej jest podział artykułów spożywczych na trzy grupy: neutralną, białkową i węglowodanową. Dr Hay (twórca diety) uważa, że produkty z różnych grup są inaczej trawione i przetwarzane przez nasz układ trawienny, a mieszanie ich powoduje nadmierne obciążenie przewodu pokarmowego, wątroby i trzustki, utrudnia odchudzanie i jest przyczyną wielu chorób.
 
Podział produktów na 3 grupy:
 
1. Grupa białkowa - to mięso, ryby, nabiał, jajka, nasiona roślin strączkowych.
 
2. Grupa węglowodanowa – to pieczywo, kasze, ryż, makarony, płatki, muesli, ziemniaki, owoce suszone, cukier i słodycze.
 
3. Grupa neutralna - to warzywa (wyłączając ziemniaki, kukurydzę) owoce, nasiona, orzechy etc.), soki warzywne i owocowe, woda, tłuszcze (oprócz utwardzanych).
 
W posiłkach można łączyć dowolnie produkty z grup 1 i 3 oraz 2 i 3. Wykluczone jest łączenie grupy białkowej z węglowodanową. Nie można więc jeść mięsa z ziemniakami, ryżem czy pieczywem, jedynie z warzywami. Można natomiast ryż łączyć z warzywami, płatki z owocami etc. Możemy też spożywać białka z tłuszczami, a tłuszcze z węglowodanami.
 
W ciągu dnia należy zjeść jeden posiłek oparty na węglowodanach, jeden białkowy i jeden złożony z samych owoców lub warzyw. Z jadłospisu eliminujemy cukier, sól, kawę, mocną herbatę, napoje gazowane, czekoladę, białe pieczywo, czerwone mięso, wędliny, piwo, ciasta, fast-foody. Jemy często, ale mało - 3 posiłki i ewentualnie dwie przekąski.
 
Przed każdym posiłkiem powinno się wypić szklankę soku ze świeżych warzyw lub szklankę wody albo herbaty owocowej. Zalecane jest również picie 1,5-2 litrów płynów dziennie - najlepiej wody niegazowanej.
 
Plusy i minusy stosowania diety
 
Dieta rozdzielna pozbawiona jest podstaw naukowych. Układ pokarmowy człowieka przyzwyczajony jest do trawienia różnorodnych produktów. Wszystkie enzymy trawienne wydzielane są jednocześnie i nie zmniejsza to efektywności ich działania, ani nie zakłóca procesów trawienia.
 
Dieta jest mało praktyczna, szczególnie biorąc pod uwagę polskie zwyczaje kulinarne. W naszym kraju posiłki tradycyjne komponuje się łącząc produkty węglowodanowe z białkowymi, np. kanapki z wędliną lub serem, mięso z ziemniakami i surówką. Mała praktyczność sprawia, że mało osób jest w stanie utrzymać ją długo. Jak każda dieta i rozdzielana niesie za sobą konsekwencje w postaci ubytku kilku kilogramów, często jednak jest to utrata nietrwała, zakończona efektem jo-jo.
 
Poza tym już same produkty spożywcze mają czasem taki skład, że ciężko sklasyfikować je do określonej grupy produktów np. nasiona roślin strączkowych są źródłem węglowodanów, białek i tłuszczów. Każdy produkt spożywczy (oprócz czystego cukru i tłuszczu np. olejów) składa się w różnych proporcjach z białek, tłuszczy i węglowodanów.
 
Diety nie polecam.

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2010-11-25 08:01
Ogólne dieta, odchudzanie, zdrowie, białko, węglowodany Komentarze (4)

Kawa zazwyczaj ma opinię negatywną. Krytykuje się jej złudne działanie pobudzające, to, że ponosi ciśnienie krwi, wypłukuje wapń i magnez z organizmu…. Czy jednak rzeczywiście chcąc się zdrowo odżywiać powinnyśmy z niej zrezygnować?
Ostatnie badania pokazują, że „nie taki diabeł straszny”.. Pita w umiarkowanych ilościach kawa nie działa negatywnie na organizm.
Zalecenia co do bezpiecznej ilości spożywania kawy powinny być indywidualne, ponieważ kofeina na każdego działa trochę inaczej. Zazwyczaj jednak 3-4 filiżanki „małej czarnej” (dostarczające 300-400mg kofeiny) dziennie nie powinny zaszkodzić. W świetle najnowszych badań taka ilość nie powoduje zaburzeń pracy serca i nie zwiększa ryzyka nowotworów. Kawa ma działanie obniżające wydzielanie insuliny, dzięki czemu może być nawet przydatna podczas odchudzania.
Trzeba jednak uważać, bo pita w dużych ilościach (powyżej 4 filiżanek dziennie), może powodować zmęczenie, otępienie, mdłości, ból głowy, zwiększone napięcie mięsni, zaburzenia snu, a nawet arytmie.
Kawy nie powinno się pić wieczorem, bo niektórym może utrudniać zaśnięcie.
Dużym błędem jest spożywanie kawy zamiast śniadania lub przed śniadaniem. Kofeina zmienia wrażliwość organizmu na insulinę i może powodować gwałtowny wzrost poziomu cukru po jedzeniu. Ważne jest to by nie zastępować kawą posiłku, jak to czasami robimy chcąc szybko pobudzić się do pracy.
Na pewno powinny kawę ograniczać osoby, które mają problemy z nadciśnieniem (do 2 filiżanek dziennie). Napój ten może tez powodować podniesienie poziomu cholesterolu we krwi, więc nie zalecany jest dla osób z cholesterolemią.
Sama kawa prawie nie zawiera kalorii, ale pita z cukrem, śmietanką czy tłustym mlekiem staje się bombą kaloryczną. Duże cappuccino z pełnotłustym mlekiem może mieć 400 kcal, mrożona kawa z kawiarni nawet 560! A to kalorie z napojów, których często nie wliczamy do energii przyjmowanej w ciągu dnia. Najgorsze są wszystkie „zabielacze do kawy” w proszku. Śmietanka z torebki ma 550 kcal w 100g, wiele zbędnych dodatków i utwardzane tłuszcze roślinne (trans), które mają bardzo negatywny wpływ na układ krążenia.
Najlepsza jest kawa w ziarnach, świeżo mielona. Gotowa kawa rozpuszczalna to produkt mocno przetworzony przemysłowo.
 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2010-11-19 08:23
Ogólne kawa, dieta, zdrowie, odżywianie Komentarze (2)

Przy obecnym, wiecznie „pędzącym” trybie życia fast foody są podstawą wyżywienia większości z nas. Czasami jednak „szybkim jedzeniem” może być zrobiona z kilku składników sałatka lub kanapka, a nie frytki i hamburger. By być szczupłym i zdrowym takich produktów należy unikać, to wie każdy.. Ale dlaczego i czego szczególnie nie spożywać?
1.     ZUPKI CHIŃSKIE
Zupki chińskie cieszą się dużą popularnością szczególnie u osób zapracowanych i leniwych. By przygotować takie danie, które często traktowane jest jako „pożywny” obiad, nie potrzeba ani czasu, ani zdolności kulinarnych. Są jednak niemal całkowicie pozbawione cennych składników odżywczych, a za to bogate w chemię i sól...W zdrowej diecie zalecane jest by nie jeść więcej niż 5-6 gramów soli, tymczasem badanie wskazują, że porcja zupki chińskiej może zawierać aż 8 gramów tego składnika! Nadmiar soli powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, podnosi ciśnienie krwi. Badania wskazują, że wyższe spożycie soli wiąże się z większym ryzykiem udaru mózgu i wpływa niekorzystnie na układ na stan układu krążenia.
Zawartość sztucznych substancji chemicznych w zupkach chińskich jest ogromna. Zawierają między innymi glutaminian sodu (E621),liczne substancje nadające smak i aromat kurczaka (nie ma go w składzie). Szybkie pęcznienie suchego makaronu pod wpływem wrzącej wody jest możliwe dzięki chemicznym spulchniaczom, a data ważności wskazuje na wysoką zawartość konserwantów… Niektóre zupki chińskie i inne dania z proszku ze względu na zawartość utwardzonych tłuszczów roślinnych, są źródłem kwasów tłuszczowych trans, które zwiększają ryzyko choroby niedokrwiennej serca w większym stopniu niż nasycone kwasy tłuszczowe (zawarte w tłuszczach zwierzęcych)
2.     FRYTKI
Wartość odżywcza (najczęściej wybieranego przez nas) dużego opakowania (ok. 200g) z restauracji typu fast food ma 470 kcal, 23g tłuszczu, 2g kwasów tłuszczowych nasyconych.
Smażone na głębokim tłuszczu ziemniaki, chłoną tłuszcz jak gąbka. Długotrwałe podgrzewanie tłuszczu do temperatury 200 stopni powoduje powstawanie kwasów tłuszczowych trans. Kwasy te nie dość, że podwyższają poziom złego cholesterolu LDL, to jeszcze obniżają poziom dobrego cholesterolu HDL, przez co znacznie zwiększają ryzyko chorób układu krążenia. By zapobiec powstawaniu kwasów tłuszczowych trans należy zmieniać olej po każdym procesie smażenia, co raczej nie zdarza się w restauracjach i innych placówkach żywienia zbiorowego..
W długo smażonych potrawach, szczególnie tych z dużą zawartości skrobi (ziemniaki) powstaje potencjalnie rakotwórczy związek – akryloamid. Substancja ta ma też negatywny wpływ na układ nerwowy.
3.     CHIPSY
Wartość odżywcza w 100g – 500-600 kcal, 30-40g tłuszczu…
Mnóstwo kalorii, tłuszczu, kwasy tłuszczowe trans, jak również akryloamid. Do tego duża ilość soli, jak również substancji dodatkowych: barwniki nadające piękny wygląd, aromaty nadające zapach i oczywiście substancja wzmacniająca smak – glutaminian sodu. Badania wskazują, że wysokie spożycie tego składnika może nawet 3 krotnie zwiększać ryzyko nadwagi i otyłości.
4.     HAMBURGER XXL
Zjedzenie małego hamburgera raz na miesiąc nie odbije się na naszym zdrowiu.. Dużym błędem żywieniowym jest jednak spożywanie takich produktów częściej i w coraz częściej wybieranej wersji XXL; z podwójnym kotletem, podwójną ilością sera i sosu majonezowego.. To wszystko powoduje, że taka kanapeczka ma ok. 500 kcal, 25g tłuszczu, 10g kwasów tłuszczowych nasyconych. Nie dość, że mnóstwo kalorii, to jeszcze tych pochodzących z tłuszczu, które najłatwiej odkładają się w komórkach tłuszczowych.
Udowodniono, że kwasy tłuszczowe nasycone są główną przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu, zwiększają ryzyko chorób układu krążenia, jak również cukrzycy. Do tego dochodzą; sól i konserwanty (na ich zawartość wskazuję to, że produkty takie nawet po kilku tygodniach nie pleśnieją..)
5.     KAWAŁKI KURCZAKA W PANIERCE, SMAŻONE W GŁĘBOKIM TŁUSZCZU
„Podwójnie panierowany kurczak kusi pięknym złoto-brązowym kolorem, kruchą, chrupką skórką oraz wyróżnia się pikantnym smakiem”. Tak zachwalają swój produkt restauracje. Z kolei jeden kawałek takiego kurczaka zawiera prawie 370 kcal i 23 tłuszczu. Spożywaniem często tego typu produktów można pokusić się na otyłość.. Szczególnie „niebezpieczna” jest właśnie podwójna panierka, wchłaniająca duże ilości tłuszczu, który po wielu zastosowaniach staję się również źródłem kwasów tłuszczowych trans.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2010-11-11 22:14
Ogólne dieta, zdrowie, fast food, tłusz Komentarze (1)

 

Gdy asortyment świeżych warzyw i owoców w sklepach pozostawia wiele do życzenia, konieczne jest włączenie do codziennego jadłospisu produktów przetworzonych, spośród których najkorzystniejsze dla zdrowia są mrożonki.
 
W prawie każdym sklepie, gdy zajrzysz do lodówek czy chłodziarek zobaczysz duży asortyment produktów mrożonych, przede wszystkim warzyw i owoców, ale także różnorodnych mieszanek, gotowych dań i potraw.
Co to są mrożonki? To produkty utrwalone najlepszą metodą, ponieważ zachowują zazwyczaj cechy smakowo-zapachowe i co najważniejsze wartość odżywczą. Surowce zaś użyte do mrożonek charakteryzuje zazwyczaj dobra jakość i gatunek.
Najbardziej popularne produkty mrożone to:
·         mrożonki owocowe – najczęściej: truskawki, maliny, śliwki, wiśnie, porzeczki.
·         mrożonki warzywne:
-          pojedyncze warzywa np. brokuły, fasolka szparagowa, marchew, groszek zielony, brukselka, buraki, kalafiory, brokuły
-          zupy np. jarzynowe, barszcze, grzybowe i wiele innych
-          mrożonki dań obiadowych – gotowe warzywne dania, potrawy, np. warzywa na patelnie.
Na czym polega mrożenie? Jest to proces, który w odróżnieniu od innych metod utrwalania żywności np. słodzenia, solenia, marynowania, pozwala na zachowanie największej ilości składników odżywczych. Dodatkowo nie wymaga użycia żadnych środków konserwujących, dodatków (np. soli, octu, konserwantów), które mają czasami niekorzystne działanie na nasz organizm. Mrożenie produktów odbywa się zazwyczaj w 2 fazach. Najpierw owoce lub warzywa poddawane są obróbce wstępnej – blanszowaniu. Jest to proces krótkiego obgotowywania, przeprowadzany w celu unieczynnienia enzymów mogących działać niszcząco na składniki odżywcze oraz powodować niekorzystną zmianę barwy, bądź też rozwój flory bakteryjnej. Po tym następuje właściwy proces mrożenia, w którym produkty są schładzane do temperatury od -18 do –25 stopni.
Jaka jest wartość odżywcza mrożonek? Wysoka i bardzo podobna do tych samych świeżych produktów! Straty, do których dochodzi podczas mrożenia są niewielkie i zachodzą głównie podczas obróbki wstępnej tzn. mycia, płukania, blanszowania. Największy podczas mrożenia ubytek pojawia się w przypadku witaminy C i wynosi ok. 20-30%. (Dla porównania - w syropach tracimy średnio 75%!). Mrożone owoce tracą też beta – karoten ale tylko w 5-10%, a mrożone warzywa w 20-30%. Ubytki innych witamin są też znacznie mniejsze niż obserwuje się to przy innych metodach przechowywania żywności.
O czym trzeba pamiętać podczas „mrożonkowych” zakupów? Bardzo ważne jest by produkt, który został zamrożony, nie uległ niepożądanemu rozmrożeniu, ponieważ nie można będzie go ponownie zamrozić! Dlatego od samego momentu kupowania pamiętaj o kilku rzeczach:
-          kupuj produkty tylko dobrze zmrożone,
-          podczas zakupów i w drodze do domu nie dopuść do ich rozmrożenia (można użyć w tym celu specjalnych toreb izotermicznych, dostępnych w każdym supermarkecie)
-          w domu przechowuj je w temperaturze takiej, w jakiej uległy zamrożeniu (informacja ta zamieszczona jest zawsze na opakowaniu)
Ważne jest również to, by mrożonki, przeznaczone do gotowania, wyjmować z zamrażarki tuż przed przygotowywaniem posiłku i wrzucać od razu do wrzącej wody (małej ilości!) lub lepiej przygotować na parze. Unikaj również zbyt długiego gotowania (rozgotowywania), a na garnek, w którym przygotowujesz mrożonkę, najlepiej połóż przykrywkę. Takie postępowanie, zapobiega dużym stopniu stratom witamin i składników mineralnych. Mrożonkę, której nie trzeba gotować, najlepiej rozmrozić w lodówce, a nie w temperaturze pokojowej.
 
Dodatkowym plusem mrożonek jest to, że są bardzo wygodne w użyciu, łatwo je przygotować, można z nich w krótkim czasie przygotować smaczny i zdrowy posiłek. Stanowią doskonałe uzupełnienie diety w okresie niedoboru świeżych produktów w sklepach, czyli podczas jesieni i zimy.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2010-11-03 09:18
Ogólne owoce, dieta, warzywa, jedzenie, mrożonki, konserwacja Komentarze (2)