iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Dieta 1000 kcal to jedna z najbardziej popularnych metod odchudzania. Opiera się na prostej zasadzie, że zmniejszenie ilości dostarczanej energii (do 1000 kcal dziennie), w stosunku do potrzeb naszego organizmu, powoduje redukcje zbędnych kilogramów. W praktyce często kończy się ciągłą analizą tabel kalorycznych i nadruków na opakowaniach produktów..
Dieta 1000 kcal nie ma jednego przyjętego konkretnego jadłospisu, skład posiłków jest różny w zależności od autora. W większości opracowań znajdziemy zalecania o regularności jedzenia, spożywaniu 4-5 posiłków dziennie w równych odstępstwach czasowych i ich odpowiednim rozkładzie energetycznym. Dieta w założeniu powinna opierać się głównie na warzywach, owocach, produktach mlecznych, chudym mięsie i rybach. Z jadłospisu musimy natomiast wyeliminować produkty dostarczające pustych kalorii i wysokoenergetyczne; słodycze, alkohol, tłuste mięsa, żółty ser etc.
Plusy i minusy stosowania diety
Przyjmowanie 1000 kcal dziennie powoduje bardzo duży deficyt kaloryczny w porównaniu ze średnim dziennym zapotrzebowaniem energetycznym organizmu. W zależności od masy ciała, płci i wieku będąc na tej diecie możemy tracić 1-2 kg tygodniowo. To dosyć szybkie tempo, grożące efektem jojo po zakończeniu jej stosowania. Z dietą 1000 kcal, zazwyczaj dostarczamy za mało błonnika, żelaza, wapnia, witamin z grupy B, jak również innych składników (w zależności od doboru produktów i ich urozmaicenia), co oczywiście odbija się na kondycji naszego organizmu. Można więc powiedzieć, że ogólny wpływ na organizm zależny jest od tego z czego owe 1000 kcal będziemy przyjmować.
Największym minusem jest za duży nacisk na kalorie, bez konkretnego określenia jakości jedzenia wchodzącego w skład jadłospisu. Na podstawie głównego założenia diety można wywnioskować, że aby schudnąć wystarczy tylko zwrócić uwagę na kaloryczność posiłków. Osoba stosująca dietę 1000 kcal bez konkretnego jadłospisu dobiera pożywienie tylko na podstawie energatyczności produktów, nie biorąc pod uwagę ich wartości odżywczej.
Stosując dietę stajemy się po pewnym czasie niewolnikami kalorii, przygotowanie posiłków sprowadza się do sprawdzania w tabelach i na opakowaniach ile dany produkt dostarczy nam energii, nie zwracamy uwagi czy zjedliśmy w ciągu dnia odpowiednią ilość warzyw, produktów mlecznych, owoców itp.
Dokładne zwracanie uwagi na kaloryczność produktów i ich gramówkę po pewnym czasie staje się męczące, co powoduję, że ciężko zmiany wprowadzić na dłuższy okres. Dodatkowo nie zachęca, mogące często się pojawiać, uczucie głodu.
Będąc na diecie 1000 kcal automatycznie sięgamy po żywność tylko niskoenergetyczną, a to nie zawsze jest dla naszego organizmu korzystne. Przykładowo; zwykła kajzerka ma mniej kalorii niż 2 kromki pieczywa razowego. Razowiec jednak ma więcej błonnika, witamin i składników mineralnych, więc nawet przy odchudzaniu jest wyborem korzystniejszym.
Odchudzanie nie polega tylko na ograniczaniu kalorii, ale również na stosowaniu szeregu zasad dotyczących odpowiedniego doboru produktów, również w zależności od pory dnia.
Plusem jest duża praktyczność diety. Przygotowywane posiłki mogą być proste, mamy również możliwość decyzji, co do kosztów jakie ponosimy na jedzenie. Jeżeli dieta będzie dobrze zbilansowana może być dobrym sposobem, na szybkie zrzucenie paru zbędnych kilogramów. Jednak musi być opracowana przez specjalistę.
 
1000 kcal to dla większości chcących się odchudzać za mało.. na pewno więcej kalorii powinny przyjmować osoby, które dietę chcą połączyć z aktywnością fizyczną, również mężczyźni, osoby pracujące fizycznie, osoby młode (poniżej 18 roku życia) nie powinny tak zaniżać dziennej dawki energii. Nie jest to również dieta dla osób z problemami zdrowotnymi, takimi jak cukrzyca, czy choroby wątroby. Może być polecana dla kobiet w średnim wieku, prowadzących siedzący tryb życia.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-01-27 11:03
Ogólne dieta, odchudzanie, 1000, tysiąc, kalorii Komentarze (1)

By oczyszczać organizm najczęściej stosujemy głodówkę lub półgłodówkę, czyli dietę polegającą na jedzeniu tylko warzyw i owoców. Czy takie postępowanie ma rzeczywiście dobry wpływa na pracę naszego organizmu?

Na tak..

Według entuzjastów diet oczyszcających, częściowa głodówka, poza oczyszczeniem organizmu, ma również inne korzyści. Między innymi jest to redukcja masy ciała, zwiększenie energii życiowej, zwiększenie sprawności umysłowej, regeneracja układu nerwowego, poprawa pracy gruczołów i narządów wewnętrznych, polepszenie trawienia i wykorzystania składników odżywczych. Z badań wynika, że zastosowanie diety oczyszczającej przyczynia się również do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi i redukcji blaszki miażdżycowej.

Na nie..

Z drugiej strony wielu specjalistów uważa, że człowiekowi nie są potrzebne specjalne metody na pozbycie się toksyn z organizmu, gdyż funkcję tę doskonale spełniają narządy wewnętrzne: układ pokarmowy, wątroba, nerki i skóra. Do prawidłowej ich pracy potrzebna jest normalna, pełnowartościowa dieta. Każda głódówka zaburza naturalną równowagę organizmu. Znikoma ilość przyjmowanych kalorii powoduje spowolnienie tempa przemiany materii. Po zakończeniu diety i powrocie do starych nawyków żywieniowych organizm łatwiej odbudowuje utraconą tkankę tłuszczową, co prowadzi do efektu jo-jo. Na pewno nie jest więc to dobra metoda na odchudzanie.

Dieta oczyszczająca jest mało urozmaicona, ma niedobór białek i nie zaspokaja podstawowych potrzeb organizmu na energię i składniki odżywcze. Niedobór białka powoduje, że zużywane są białka zgromadzone w organizmie, duży niedobór węglowodanów natomiast może prowadzić do zaburzeń pracy serca. Długotrwałe głodówki prowadzą też do zakwaszenia organizmu.

Przed rozpoczęciem programu oczyszczania konieczna jest konsultacja z lekarzem. Diety nie zaleca się kobietom ciężarnym, matkom karmiącym, dzieciom i młodzieży do 15 roku życia, osobom cierpiącym na choroby układu krążenia, nowotwory, cukrzycę i nadczynność tarczycy oraz inne choroby przewlekłe i infekcyjne.
 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-01-20 11:26
Ogólne dieta, odchudzanie, oczyszczanie Komentarze (5)

Przyczyny nadmiernego gromadzenia się gazów w przewodzie pokarmowym są złożone i zależą od wielu czynników. Czasami może to być jeden z objawów choroby przewodu pokarmowego, najczęściej wynik stylu życia, cechującego się stałym pośpiechem, napięciem psychicznym oraz nadmiernym jedzeniem i złą jakością stosowanej diety.
Wzdęcie jest subiektywnym odczuciem rozdęcia jelit przez gazy jelitowe. Uczuciu rozdymania często towarzyszy ból brzucha. Na przewlekłe wzdęcia cierpi bardzo wiele osób, prawdopodobnie 20-45% populacji.
Jedną z najczęstszych przyczyn wzdęć, jest nadmierne połykanie powietrza. Często połykamy je nieświadomie - najczęściej jedząc i pijąc, zwłaszcza, jeśli czynności te wykonujemy szybko i w nerwowej atmosferze i spożywamy na raz duże ilości jedzenia.
Oto kilka ważnych wskazówek jak uniknąć, a przynajmniej zmniejszyć połykanie powietrza:
  • Należy jeść regularnie, powoli, bez nerwów, zadbać o miłą atmosferę i spokój w czasie spożywania posiłków, dokładnie przeżuwać pokarmy,
  • nie rozmawiać w czasie jedzenia, „z pełną buzią”,
  • unikać wykonywania w czasie jedzenia także innych czynności, takich jak oglądanie telewizji, czytanie książek, gazet,
  • zrezygnować z żucia gumy, ssania twardych cukierków i picia napojów przez słomkę,
  • nie pić wody gazowanej i wszystkich gazowanych napojów, w tym również piwa,
  • nie palić papierosów.
A jaka dieta?
Wytwarzanie gazów w przewodzie pokarmowym wzrasta szczególnie, gdy do jelita przedostaje się duża ilość ciężkostrawnych węglowodanów, zwłaszcza oligosacharydów (zawartych np. w grochu, fasoli, kapuście, cebuli). Nasilają się wtedy procesy fermentacyjne, których produktem są właśnie gazy. Przyczyną wzdęć może też być wytwarzanie zbyt dużych ilości dwutlenku węgla w czasie reakcji wodorowęglanów (zawartych w soku trzustkowym i żółci) z kwasami (kwas solny, kwasy tłuszczowe) po obfitych, bogatobiałkowych i/lub bogatotłuszczowych posiłkach.
Oto lista produktów, których spożycie może zwiększać produkcję i gromadzenie gazów w jelitach:
  • niektóre warzywa: szparagi, brokuły, kalafior, brukselka, kapusta (także kwaszona), papryka, rzodkiewka i rzepa, kalarepka, cebula, czosnek,
·         nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja etc.),
  • melony, arbuzy, suszone śliwki, jabłka,
  • orzechy,
  • mleko, lody, sery żółte,
  • produkty o dużej ilości tłuszczu np. tłuste mięsa, sery, produkty smażone, zwłaszcza w panierce i głębokim tłuszczu,
  • duże ilości słodyczy (zwłaszcza czekolada),
  • nadmierna ilość jaj,
  • duża ilość potraw nasilających perystaltykę jelit: pieczywo razowe, grube kasze etc.
 
Wzdęcia może również wywołać zjedzenie owoców po obfitym posiłku.
Warto ograniczyć spożywanie wyżej wymienionych produktów, spróbować jeść je w mniejszych niż zwykle ilościach oraz unikać jedzenia więcej niż jednego w tym samym posiłku. Nie trzeba wykluczać ich „na zapas” – nie każdy organizm będzie na wszystkie wymienione pokarmy źle reagował i być może nie będzie konieczności wykluczania ich z diety.
 
Pomóc może także stosowanie odpowiednich ziół w kuchni, szczególnie kminku, koperku, majeranku, bazyli i oregano.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-01-13 11:04
Ogólne jedzenie, wzdęcia, trawienie Komentarze (1)