iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 

Jedzenie „śmieciowe’ to takie, które nie jest dla naszego organizmu źródłem potrzebnych składników, a tylko zbędnych kalorii, czasami i substancji mających działanie niekorzystne. Na pewno całkowicie zbędne w naszym jadłospisie są: niektóre dania typu fast food, „telewizyjne przekąski” – chipsy, paluszki, krakersy, żywność wysokoprzetworzona – zupki chińskie, konserwy mięsne, etc, słodycze oraz zbędne dodatki takie jak sól, cukier, majonez, śmietanka w proszku czy sos sojowy…
 
Każdy „śmieciowy” produkt można zamienić na taki, który będzie źródłem cennych substancji odżywczych. Problem jest tylko w tym, że dania zastępcze zazwyczaj musimy przygotowywać sobie sami i wcześniej pomyśleć o ich zabraniu np. do pracy. Ale nagroda jest co najmniej adekwatna do włożonego wysiłku: piękna sylwetka, dobre zdrowie i samopoczucie..
 
Proste zamienniki:
Frytki – gotowane lub pieczone ziemniaki.
Hamburgery – kanapka z razowego pieczywa z serkiem homogenizowanym, sałatą, plasterkami pomidora ogórka i grillowaną piersią kurczaka lub gotowaną na parze rybą (gdy się spieszymy możemy też użyć kilku plasterków chudej wędliny drobiowej)
Cola – woda z cytryną lub limonką (ale nie smakowa)
Milkshake – jogurt naturalny z porcją dowolnego owocu
Chipsy i inne przekąski – cząstki chrupiących warzyw z sosem przygotowanym na bazie jogurtu, ziół, czosnku.., kawałki owoców, kanapeczki z pieczywa razowego z białym serkiem, łososiem, chudą wędliną.
Dania w proszku – soki warzywne z dodatkiem ziół, mieszanki warzyw z mrożonek – też do przygotowania na szybko.
Konserwy – pieczone mięso np. pierś indyka, schab, polędwica.
Parówki – chuda wędlina, polędwica drobiowa, sopocka, pieczone mięso. Najlepiej wybierać szare wędliny – pieczone szynki i schaby, ewentualnie kawałek suchej kiełbaski.
Słodycze – owoce, owoce suszone, sałatki owocowe, galaretki, sorbety.. Zdrowsze od słodyczy, choć kaloryczne, są orzechy, ziarna słonecznika, dyni, batony z całych orzechów jak również chałwa i sezamki.
Śmietanka do kawy – mleko 1,5% tłuszczu.
Sól – przyprawy ziołowe, czosnek, cebulka, szczypiorek, koperek.
Majonez – jogurt naturalny wymieszany z odrobiną musztardy.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-10-27 12:16
Ogólne sól, chipsy, tłuszcz, fast food, fryti, hamburger, majonez Komentarze (1)

Jesień często oznacza cięższy okres dla osób z wrażliwym układem pokarmowym. Jeżeli cierpisz na chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy, zapewne częściej o tej porze roku narzekasz na bóle brzucha i problemy trawienne. Stosowanie odpowiedniej diety może złagodzić te objawy. Właśnie teraz zwróć więc większą uwagę na swój jadłospis.
Od 1983 roku, dzięki odkryciu australijskich naukowców, wiemy już, że główną przyczyną powstawania wrzodów jest bakteria Helicobacter pyroli, powodująca zmiany zapalne w błonie śluzowej żołądka i dwunastnicy. Warto jednak pamiętać, że nieodpowiedni styl życia i odżywiania mają wpływ na rozwój zakażenia tą bakterią, jak również na nasilenie objawów choroby. Wykazano, że dieta uboga w warzywa i owoce, bogata w sól, jak również nieregularne spożywanie posiłków, palenie papierosów i długotrwały stres, zwiększają ryzyko rozwoju bakterii H.pyroli, a tym samym powstawania choroby wrzodowej.
Wrzody leczymy przede wszystkim farmakologicznie, biorąc antybiotyki i leki obniżające poziom kwasu w żołądku. W przeszłości, kiedy nie znano główniej przyczyny choroby, wprowadzano rygorystyczne ograniczenia dietetyczne. Obecnie głównym zaleceniem żywieniowym jest dieta lekkostrawna.
Podstawowe przykazania dotyczące stylu życia i diety
Jeżeli cierpisz na chorobę wrzodową…
·         Twoja dieta powinna być przede wszystkim pełnowartościowa, jedz codziennie produkty ze wszystkich grup; produkty zbożowe, chude mleko i przetwory mleczne, chude mięsa i ryby, warzywa i owoce. Zadbaj o to by wszystkie te produkty były świeże.
·         Powinieneś jeść regularnie, 5-6 posiłków dziennie, o nie za dużej objętości - obfite posiłki obciążają żołądek i często kończą się niestrawnością (pilnuj by posiłki były spożywane co ok. 2,5-3 godziny).
·         Posiłki jedz powoli, w spokoju – nie w czasie zdenerwowania, dokładnie przeżuwając każdy kęs.
·         Ostatni lekki posiłek spożyj bezpośrednio przed snem.
·         Pamiętaj o dokładnym rozdrabnianiu potraw. Odpowiednio długie gryzienie wspomaga procesy trawienia pokarmu.
·         Unikaj potraw ciężkostrawnych, z dużą ilością tłuszczu, smażonych – potrawy te długo zalegają w żołądku.
·         Postaraj się nie popijać w czasie jedzenia posiłków.
·         Ogranicz spożycie kofeiny, alkoholu, napojów gazowanych – wzmagają wydzielanie kwasu solnego w żołądku.
·         Wyeliminuj ostre przyprawy, zastąp je łagodnymi, świeżymi lub suszonymi ziołami.
·         Nie jedz posiłków zbyt gorących - mogą powodować przekrwienie błony śluzowej żołądka.
·         Zrezygnuj z palenia tytoniu.
·         Przy kuracji antybiotykowej leki popijaj wodą. Składniki zawarte w sokach i produktach mlecznych mogą osłabiać ich działanie.
 
Lista produktów „zakazanych”
Staraj się unikać, szczególnie w dużych ilościach…
 
  • Warzyw mających działanie wzdymające: przede wszystkim nasion roślin strączkowych, kapusty, ale też cebuli, papryki czy rzodkiewki,
  • tłustych mięs i wędlin,
  • tłustego mleka i wysokotłuszczowych produktów mlecznych,
  • czekolady, tłustych kremów i ciast,
  • kawy, mocnej herbaty, napojów gazowanych,
  • potraw typu fast-food, chipsów, frytek,
  • potraw smażonych i odsmażanych
  • świeżego pieczywa (prosto z pieca),
  • niedojrzałych owoców,
  • produktów wędzonych, konserwowych i marynowanych,
  • ostrych przypraw: chili, curry, pieprzu i musztardy.
 
Spożywanie wyżej wymienionych produktów często powoduje nasilenie objawów choroby wrzodowej, ale nie w każdym przypadku. Najlepiej obserwować reakcję organizmu po posiłkach i stwyć własną listę produktów „zakazanych”.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-10-20 12:16
Ogólne wrzody, łagodzenie Komentarze (1)

Jesienią często jemy dania z dodatkiem grzybów; borowików, podgrzybków, kurek i najpopularniejszych na naszych stołach – pieczarek. Czy grzyby są zdrowe i powinny być częścią naszego menu?
 
Grzyby nie posiadają szczególnych walorów odżywczych. W 90% składają się z wody, co można łatwo zaobserwować, po tym jak bardzo zmniejsza się ich objętość w wyniku suszenia, gotowania lub smażenia. Dzięki dużej zawartości wody, są ubogoenergetyczne, 100 gramów grzybów zawiera jedynie około 35 kalorii. Osoby będące na diecie, mogą więc spokojnie dodawać je do potraw.
 
Poza wodą w grzybach znajdują się małe ilości białka (2-4%), niewiele węglowodanów i tłuszczy, jak również składników mineralnych takich jak żelazo, cynk i miedź oraz witamin, głównie tych z grupy B, ale także witaminy A, D i C.
 
Wspomnianych składników jest jednak w grzybach niewiele, nie należy więc traktować ich jako dobrego źródła minerałów i witamin. Grzyby są produktami raczej ciężkostrawnymi. Nie poleca się spożywania ich w dużych ilościach osobom z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu pokarmowego, jak również dzieciom i ludziom starszym. Mogą spowodować niepotrzebne wzdęcia czy ból brzucha.
 
Grzyby, duszone, smażone czy marynowane, ze względu na swoje walory smakowe i zapachowe są doskonałym dodatkiem do zup, sosów, gulaszu, bigosu czy sałatki. Pamiętajmy, że względu na małą wartość odżywczą, grzyby nie powinny stanowić podstawy naszego posiłku, a być jedynie jego częścią.
 
Warto również wiedzieć, jakie gatunki grzybów, jak przetwarzać. Do suszenia najlepsze są borowiki, podgrzybki i koźlarze, do kiszenia czy marynowania rydze, kurki, pieczarki czy maślaki. Zamrozić można wszystkie gatunki grzybów pod warunkiem, że są one świeże i dobrej jakości.
 
 
 
Zupa – krem pieczarkowa z majerankiem i grzankami
(na ok. 3 porcje, jedna ok. 200 kcal)
Składniki:
  • 10-12 większych pieczarek
  • Większa cebula lub 2 mniejsze (ok. 200g)
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • Szczypta soli, pieprzu, łyżeczka suszonego majeranku
  • Kostka grzybowa lub 2 szklanki wywaru grzybowego
  • Ok. 100g jogurtu naturalnego
  • 3 kromki pieczywa pełnoziarnistego (np. tostowego)
  • Natka pietruszki do dekoracji
 
Sposób przygotowania:
Olej rozgrzewamy w głębokiej patelni (rondelku). Cebulę kroimy w kostkę i wrzucamy na rozgrzany olej. Pieczarki myjemy i kroimy, dodajemy do cebuli. Podsmażamy razem ok. 5 min, doprawiając solą, pieprzem i majerankiem. Kostkę grzybową rozpuszczamy w pół litra wody (lub gotowy wywar), wlewamy do cebuli z pieczarkami. Gotujemy razem ok. 15-20 min. Jeżeli wywar wyparuję za bardzo można dodać trochę wody. Następnie czekamy aż zupa ostygnie (parę minut) i miksujemy blenderem. Zupę rozlewamy do miseczek, do każdej porcji dodajemy grzankę (przygotowaną na patelni) i łyżkę jogurtu, przyzdabiamy natką pietruszki.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-10-13 11:03
Ogólne grzyby, zupa, pieczarki Komentarze (0)

 

W okresie letnio-jesiennym, gdy pogoda za oknem zmienia się z dnia na dzień, często się przeziębiamy i łapiemy różne infekcje, ze względu na spadek odporności organizmu. Szczególnie, jeżeli jesteśmy w trakcie odchudzania i narzuciliśmy sobie spore ograniczenia co do ilości spożywanego jedzenia, warto pamiętać, by każdy spożywany posiłek był wartościowy i nie zabrakło w nim składników potrzebnych do właściwej pracy układu immunologicznego.
  
By zapewnić dobrą odporność organizmu, konieczna jest codzienna, odpowiednia dawka witaminy C. Jej głównym źródłem są oczywiście warzywa i owoce, a szczególnie papryka, brokuł, kapusta, brukselka, owoce cytrusowe, kiwi, porzeczki, jagody. Porcja warzyw lub owoców powinna być częścią każdego posiłku. Śniadanie i kolację warto urozmaicić kolorową surówką z papryki, sałaty, kapusty i innych warzyw, na obiad zjeść zupę jarzynową, a podczas dnia podjadać owoce.
 
Pijmy dużo napojów mlecznych fermentowanych, takich jak jogurty czy kefiry, co najmniej 2 szklanki dziennie. Zawierają „dobre” bakterie probiotyczne, które zasiedlając przewód pokarmowy, chronią przed tymi „złymi” – chorobotwórczymi.
 
Codziennie warto zjeść porcję chudego mięsa, ryby, sera twarogowego, które są źródłem wzmacniającego, pełnowartościowego białka.
Ważne jest spożywanie przynajmniej jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia. Ciepłe dania rozluźniają mięśniówkę żołądka, wpływają na uczucie relaksu po jedzeniu, wspomagają procesy trawienia, pobudzają krążenie, przez co wpływają na właściwe ogrzanie organizmu.
 
Szczególnie w chłodne dni pamiętajmy by nie wychodzić z domu bez pożywnego śniadania. Nie zapewniając sobie regularnie pełnowartościowych posiłków można bardzo łatwo osłabić organizm i doprowadzić do choroby.
 
Coś praktycznego – przykładowy jadłospis:

Śniadanie:
Opakowanie jogurtu naturalnego z dodatkiem musli, grzanki z pełnoziarnistego chleba z żółtym serem i pomidorem.

 

II śniadanie:
Kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z twarożkiem z czosnkiem i cebulką, kawałki papryki.
 
Obiad:
Zupa jarzynowa z włoszczyzny i kapusty z dodatkiem filetu z piersi kurczaka.
 
Przekąski:
Szklanka kefiru, pomarańcz lub brzoskwinia.
 
Kolacja:
Sałatka z sałaty, rzodkiewek, ogórka, kiełków i jajka z dodatkiem oleju i pestek słonecznika.
 
Witaminy z tabletek
Szczególnie podczas jesieni, chcąc wzmocnić odporność organizmu przyjmujemy witaminy z tabletek. Stosowanie preparatów mineralno-witaminowych najlepiej skonsultować ze specjalistą. Przyjmując niekontrolowane ilości suplementów możemy doprowadzić czasem do przekroczenia zalecanej dawki danego składnika, skutkiem czego są negatywne konsekwencje zdrowotne. Przykładowo – przyjmowanie przez dłuższy czas bardzo dużej dawki witaminy C (powyżej 2000 mg na dobę) zwiększa ryzyko kamicy nerkowej, a witaminy A (ponad 3000 µg na dobę) może doprowadzić do uszkodzenia wątroby. Badania potwierdzają, że najlepsze działanie zdrowotne mają witaminy i składniki mineralne przyjmowane z produktów spożywczych.
 
 

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2011-10-06 11:19
Ogólne dieta, witaminy, odchudzanie, odporność Komentarze (0)