iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Częściej mówi się zaleceniach żywieniowych w niedoczynności tarczycy, tymczasem w jej nadczynności zmiany w jadłospisie również czasem są konieczne.
 
Nadczynność tarczycy to choroba, w której, w przeciwieństwie do niedoczynności, występuje nadmierne wydzielanie hormonów przez tarczyce. Powoduje to zwiększenie zużycia tlenu, produkcji ciepła oraz przyspieszenie przemian składników odżywczych. Charakterystycznym objawem choroby jest utrata wagi, wzmożony apetyt, jak również kołatanie serca, lęki, drżenie ciała, nietolerancja ciepła i nadmierna potliwość. W cięższych przypadkach występują również biegunki i obrzęk kończyn.
 
Jaka dieta?
Głównym zadaniem diety jest dostarczenie zwiększonej ilości energii, białka i witamin.
·         Energetyczność dziennego jadłospisu zależy od stopnia nasilenia nadczynności tarczycy. Zazwyczaj należy przyjmować od 300 do 1000 kcal więcej w stosunku do dziennego zapotrzebowania.
  • Z powodu nasilonego rozpadu białka konieczne jest zwiększenie ilości tego składnika w dziennej racji pokarmowej. Zaleca się, aby w ciągu doby dostarczać 1,5-2 g białka/kg masy ciała. W każdym posiłku powinien znaleźć się produkt będący źródłem pełnowartościowego białka (w ilości ok. 100-150g), pochodzącego z mleka i produktów mlecznych, jaj, chudego mięsa (wołowina, cielęcina, drób) oraz ryb.
  • W diecie konieczne jest ograniczenie tłuszczu. Jego ilość w dziennej racji pokarmowej nie może przekraczać 70 g na dobę. Większość tłuszczu powinna pochodzić z olejów roślinnych (3-4 łyżki na dzień).
  • W nadczynności tarczycy wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, zwłaszcza na witaminę A (zawarta w produktach mlecznych i rybach, jak też w żółto-pomarańczowych owocach i warzywach, C (warzywa i owoce), B1 oraz wapń (mleko i produkty mleczne).
  • Z powodu możliwości występowania biegunek konieczne jest przestrzeganie zaleceń diety lekkostrawnej. Unikać należy potraw tłustych i smażonych. Niewskazane są również produkty obciążające przewód pokarmowy, mające działanie drażniące lub wzdymające. Należą do nich: kapusta, brukselka, nasiona roślin strączkowych, cebula, orzechy, kasze gruboziarniste. Warto również zrezygnować z ostrych przypraw, takich jak papryka, pieprz, chili.
  • Osoby chore na nadczynność tarczycy często skarżą się na ciągłe uczucie gorąca i podwyższoną temperaturę ciała. Aby tych objawów nie nasilać, warto zrezygnować z bardzo gorących napojów i potraw np. zup.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-03-29 11:20
Ogólne dieta, tarczyca, nadczynność Komentarze (0)

Alergia pokarmowa powoduje wiele męczących objawów, począwszy od zaburzeń pracy przewodu pokarmowego (biegunki, bóle brzucha), a na wysypkach i nawracającym swędzeniu skóry kończąc. Główną metodą leczenia, poza zażywaniem leków, jest stosowanie odpowiednio dobranej diety, eliminującej alergizujące produkty spożywcze.
 
Alergia może być wywołana przez prawie każdy produkt spożywczy. Doświadczenia kliniczne wskazują, że najczęstszymi alergenami są: mleko krowie, jaja, soja, orzeszki ziemne i laskowe, ryby, skorupiaki.
Białka mleka krowiego są główną przyczyną uczuleń, częstszą niż wszystkie inne wymienione wyżej produkty razem wzięte. Warto zaznaczyć, że wykazują one duże podobieństwo do białek mleka innych zwierząt kopytnych (np. kozy, owcy). Dlatego też mleko tych ssaków może wywoływać takie same reakcje, jak mleko krowie. Ta sama zasada dotyczy też jaj, uczulają nie tylko kurze, ale również kaczek czy gęsi.
 
Orzeszki ziemne są jednym z najsilniejszych alergenów zdolnych nawet do wywołania zagrażających życiu reakcji anafilaktycznych.
Z ryb szczególnie uczula śledź, makrela, łosoś i łupacz (zwłaszcza wędzone). Przyczyną wystąpienia reakcji alergicznych może być nie tylko samo spożycie mięsa rybiego, ale również sam jego zapach (dostanie się alergenów do dróg oddechowych).
 
Uczulać mogą też owoce i warzywa. Najczęściej cytrusy i owoce drobnopestkowe (maliny, truskawki, owoce leśne) oraz seler, pietruszka i pomidor.
 
Na czym polega dieta?
Podstawą leczenia alergii pokarmowej jest zastosowanie odpowiedniej diety eliminacyjnej, wykluczającej z jadłospisu produkty spożywcze mogące wywoływać negatywne działanie. W zależności od natężenia objawów z diety eliminuje się albo jedną grupę produktów (najczęściej mleko i jego przetwory) albo więcej „podejrzanych” produktów (jaja, owoce cytrusowe, orzechy, ryby i skorupiaki).
 
Po zdiagnozowaniu czynnika uczulającego konieczne jest kontynuowanie diety eliminacyjnej. Z codziennego jadłospisu wyklucza się nie tylko konkretny alergen, ale również wszystkie, które mogą zawierać go w swoim składzie.
 
Gdzie mogą się znajdować w żywności najczęstsze alergeny?
Mleko krowie:
  • Mleko we wszystkich formach: od krowy, świeże, pasteryzowane, UHT, smakowe, kwaszone.
  • Jogurty, kefiry, serwatka, maślanka, śmietana, śmietanka, bita śmietana, śmietanka w proszku.
  • Sery twarogowe, podpuszczkowe, pleśniowe, homogenizowane, topione.
  • Masło, mieszanki masła z margaryną.
  • Lody, budynie, musy, kremy, pieczywo cukiernicze, wyroby ciastkarskie.
  • Czekolada mleczna i inne z niej wyroby, cukierki mleczne.
  • Czasem pieczywo.
  • Omlety, naleśniki, pierogi, sosy.
Zdarza się, że osoby uczulone na mleko mają również alergie na wołowinę.
Jaja:
  • Wszystkie potrawy z jaj.
  • Niektóre gatunki pieczywa.
  • Ciasta, torty, pieczywo cukiernicze, lody.
  • Makarony, pierogi, kopytka, uszka, knedle, kluski, placki ziemniaczane, naleśniki.
  • Budynie, musy.
  • Majonez, sosy.
  • Potrawy z mięsa mielonego.
  • Potrawy w panierce.
Większość białek jaja kurzego wywołujących alergie znajduje się w jego białku.
Soja:
  • Mleko sojowe.
  • Tofu i miso.
  • Jogurty i śmietanki sojowe, desery sojowe.
  • Kotlety, parówki, pasztety, pasty sojowe.
  • Kiełki sojowe.
  • Mąka sojowa.
  • Pieczywo z ziarnem soi.
  • Makaron sojowy.
  • Olej sojowy, sos sojowy.
  • Lecytyna sojowa (może być w czekoladach, majonezach i margarynach).
  • Zupy i i sosy w proszkach.
  • Konserwy mięsne i drobiowe.
  • Wędzonki, kiełbasy.
Badania pokazują, że alergia na białka soi często pojawia się u dzieci uczulonych na białka mleka krowiego. Soję i jej przetwory bardzo często wykorzystuje się do produkcji żywności. Przyjmuje się, że wchodzi w skład 60% produktów spożywczych.
Orzechy:
  • Wszystkie orzeszki (ziemne, zwane arachidowymi i laskowe, ale także włoskie, brazylijskie, nerkowce, migdały).
  • Masło orzechowe.
  • Bakalie.
  • Czekolada i wyroby czekoladowe.
  • Chałwa.
  • Pieczywo cukiernicze.
  • Ciasta i torty.
  • Kremy do ciast tortów.
  • Lody, budynie, musy.
Przygotowując posiłki musimy również pamiętać, że przyczyną alergii mogą też być stosowane w kuchni przyprawy. Do najczęściej uczulających należą: anyż, curry, czosnek, kolendra, oregano, papryka, pieprz zielony i krajeński oraz koper włoski.
 
U osób uczulonych na żywność ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych może wzrastać, gdy w diecie często pojawiają się produkty wysokoprzetworzone (np. dania z proszku), jak również gotowe potrawy przygotowane przemysłowo (naleśniki, pierogi, pizza, wędliny).
 
W unikaniu alergenów pokarmowych istotne znaczenie ma dokładne czytanie etykiet spożywanych produktów, jak również szczegółowe zapoznawanie się ze składem potraw podawanych w barach, restauracjach i innych zakładach żywienia zbiorowego.
 
Każda dieta eliminacyjna, zwłaszcza wykluczająca wiele artykułów spożywczych, może grozić wystąpieniem niedoborów pokarmowych. Należy więc zawsze stosować ją pod opieką lekarza i doświadczonego dietetyka. Dotyczy to zwłaszcza przypadków alergii na wiele produktów spożywczych.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-03-15 11:31
Ogólne dieta, alergia pokarmowa Komentarze (2)

Wiosna już tuż, tuż… Pierwszy dzień tej pory roku przypada za niecałe 2 tygodnie.. Warto więc zadbać o odpowiednie zrzucanie „pozimowych” kilogramów już teraz, by na lato sylwetka była idealna..
 
Zazwyczaj, zauważając pozytywne zmiany w pogodzie i podwyższającą się temperaturę, podejmujemy decyzję o odchudzaniu. Narzucamy sobie duże rygory, ograniczenia, by waga spadała jak najszybciej. Często jednak nie wytrzymujemy na zbyt restrykcyjnej diecie i przerywamy ją. Efektem tego jest powrót zbędnych kilogramów.
 
Tym razem proponuję podejść do sprawy łagodniej, jeść zdrowo, delikatnie obniżyć kaloryczność dziennego menu. Spadek wagi może będzie wolniejszy, ale na pewno trwały 
 
Na wiosenne odchudzanie polecam dietę – ok. 1500 kcal.
 
Na czym polega dieta?
 
Oparta na podstawowych zasadach zdrowego żywienia, mało restrykcyjna, a z drugiej strony efektywna i zdrowa. Codziennie spożywamy produkty ze wszystkich grup, odpowiednio dobierając ich jakość i ilość. Od czasu do czasu możemy sobie nawet pozwolić na małe „odstępstwo” np. rządek gorzkiej czekolady. Dodatkowo zalecana jest regularna aktywność fizyczna (min. 3 razy w tygodniu).
 
W diecie najważniejszą zasadą jest regularność spożywania posiłków, co ok. 3 godziny i ich odpowiedni skład.
 
By dieta była dobrze zbilansowana codziennie powinnyśmy spożyć:
  1. Pieczywo – 3 kromki (ok. 120g).
  2. Musli, otręby – 2 łyżki (ok. 20g).
  3. Kasza, ryż, makaron – 50 g (sucha masa).
  4. Mleko i napoje mleczne – 350-400g (np. szklanka mleka i opakowanie jogurtu naturalnego niecała szklanka kefiru, maślanki).
  5. Sery chude – 100g lub 50g sera i jajko.
  6. Mięso i ryby – 130g.
  7. Oleje roślinne – 30g (3 łyżki).
  8. Warzywa – 400g-500g.
  9. Owoce – ok. 250g.
 
Dobór produktów:
 
Pieczywo i produkty zbożowe – wybieramy wyprodukowane z mąki razowej; pełnoziarniste pieczywo, grube kasze (np. gryczana, pęczak), razowe makarony, brązowy ryż, pełnoziarniste musli, nieprzetworzone płatki (np. owsiane, jęczmienne, otręby). Mleko - chude, do 2% tłuszczu, przetwory mleczne też o obniżonej zawartości tłuszczu – jogurty naturalne (owocowe zawierają cukier), kefiry, maślanki naturalne, chude twarogi, ograniczyć sery żółte, pleśniowe, wykluczamy topione (zawierają dużo tłuszczu). Mięso - chude (drób, chuda wołowina, cielęcina) i chude wędliny (wykluczamy boczek, baleron, golonkę, tłuste kiełbasy, parówki), mięso 2-3 razy w tygodniu warto zastąpić porcją ryby.
 
Warzywa spożywamy w postaci surowej lub gotowane krótko (długie gotowanie obniża wartość odżywczą). Spośród owoców ograniczamy jedynie bardziej kaloryczne banany, winogrona, czereśnie, owoce suszone.
Dodatkowo pijemy przynajmniej 2 litry płynów dziennie, najlepiej wody mineralnej, mogą być również herbatki, najlepiej owocowe, zielone, zioła (niesłodzone).
 
Z codziennego jadłospisu wykluczamy fast-foody, cukier, słodycze, słodzone napoje gazowane, potrawy tłuste, smażone na głębokim tłuszczu oraz wszelkie przekąski typu chipsy, krakersy, słone orzeszki etc.
Potrawy przygotowujemy stosując dietetyczne metody obróbki cieplnej produktów - pieczenie, gotowanie, gotowanie na parze, ewentualnie smażenie na łyżce oliwy lub oleju rzepakowego (bez panierki).
 
Przykładowe komponowanie menu
Śniadanie:
  • 2 kromki pieczywa razowego
  • chudy serek lub 3-4 plasterki wędliny
  • 150g warzyw + łyżka oleju/oliwy
 
II śniadanie:
·         Opakowanie jogurtu + 2 łyżki musli + owoc
 
Obiad:
  • Kurczak/ryba (ok. 150g)
  • 150-200g warzyw + łyżka oliwy/oleju
  • 50g (sucha masa) ryżu/kaszy/makaronu
  • ewentualnie 2-4 kawałki czekolady ;)
 
Podwieczorek:
  • szklanka kefiru
 
Kolacja:
  • Chudy serek lub 3-4 plasterki wędliny lub 2 jajka
  • 150-200g warzyw + łyżka oliwy
  • Cienka kromka pieczywa razowego


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-03-08 11:25
Ogólne wiosna, dieta, odchudzanie, jadłospis Komentarze (0)

 

Biegunka może być chwilowym zaburzeniem pracy układu pokarmowego, pojawiać się w dużym stresie lub po zjedzeniu niewłaściwego produktu. Jeżeli jednak jest problemem przewlekłym może być objawem choroby np. zespołu jelita drażliwego..
 
W definicji jako biegunkę określa się stan, który charakteryzuje się zwiększoną liczbą oddawanych stolców w ciągu dnia (ponad 3 na dobę), o nieprawidłowej konsystencji, niekiedy z obecnością krwi, ropy czy śluzu.
Przyczyną biegunki może być zakażenie wirusami, pasożytami lub bakteriami, jak również różne choroby np. zespół jelita drażliwego, nietolerancje i alergie pokarmowe, nowotwory jelit, zatrucia (np. metalami ciężkimi). Dlatego, gdy biegunka trwa więcej niż parę dni należy udać się na konsultacje do lekarza w celu ustalenia przyczyny. Niezbędne jest przeprowadzenie badań diagnostycznych dotyczących nietolerancji laktozy, celiaki, zakażeń grzybiczych i pasożytniczych.
 
 Na czym polega dieta?
Dieta powinna być lekkostrawna, niskobłonnikowa.
Podczas biegunek należy zmniejszyć ilość spożywanego błonnika nierozpuszczalnego. Niewskazane są więc otręby pszenne, pełnoziarniste produkty zbożowe, musli, surowe warzywa. Można natomiast jeść produkty będące źródłem frakcji rozpuszczalnej błonnika, np. miąższ owoców, gotowane warzywa np. marchew, ziemniaki. W czasie stosowania diety wskazane jest również spożywanie oczyszczonych produktów zbożowych, takich jak pieczywo jasne, ryż biały, makaron, drobne kasze np. manna.
Ważnym elementem leczenia jest odpowiednia podaż płynów, ponieważ podczas biegunki traci się jej bardzo dużo (również elektrolitów –sodu i potasu). Zaleca się wypijanie minimum 2 litrów płynów na dobę. Najlepiej by była to woda, pita między posiłkami. Wypijanie wody razem z posiłkiem przyspiesza przejście jedzenia przez przewód pokarmowy.
 
Osoby cierpiące na biegunkę powinny spożywać często (5-6 razy dziennie) małe ilości wskazanych pokarmów w pewnych odstępach czasu (2-3h).
Ważne jest by wyeliminować produkty smażone na rzecz gotowanych w wodzie i naparze, pieczonych w folii w piekarniku, duszonych.
 
Poniższe produkty mogą powodować rozluźnienie stolca lub nawet biegunki:
·         gorące napoje, zwłaszcza kawa
·         alkohol (piwo, wino)
·         brokuły, buraki, kalafior, brukselka, nasiona roślin strączkowych, większość zup
·         duża część surowych owoców, sok jabłkowy, sok grapefruitowy
·         kompot/sok z suszonych śliwek
·         produkty o dużej ilości błonnika nierozpuszczalnego, które przyspieszają perystaltykę jelit np. pełnoziarniste pieczywo, grube kasze
·         bardzo mocno doprawione potrawy
·         posiłki zbyt obfite, zbyt ostro przyprawione
·         cukier, miód i słodycze
 
Czasem, zwłaszcza wśród osób w starszym wieku, biegunkę mogą powodować produkty mleczne – zwłaszcza słodkie mleko. Mleko jest bogate w cukier o nazwie laktoza, a wiele osób nie ma w przewodzie pokarmowym wystarczającej ilości enzymu (laktazy), który ten cukier trawi. W takim przypadku wypicie mleka może zaowocować właśnie biegunką. Znacznie lepiej tolerowane są przetwory mleczne, takie jak jogurt czy kefir, gdzie laktoza jest już częściowo przefermentowana.
 
 
Warto natomiast włączyć do diety poniższe produkty – są bogate w rozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego, dzięki temu zwalniają czas pasażu jelitowego, wiążą wodę i zagęszczają treść pokarmową.
·     niektóre owoce – najlepiej w postaci gotowanej, duszonej, przetarte - jabłka bez skórki (także pieczone), morele bez skórki, banany, czarne jagody (Zawierają one antozcjanozydy o właściwościach antybiegukowych)
·         ryż, kleik ryżowy lub kleik z drobnej kaszy jęczmiennej
·         marchew, dynia, ziemniaki w postaci gotowanej lub ewentualnie pieczonej
·         pomóc mogą też biszkopty, bezsmakowe herbatniki, sucharki
 
Lekko zapierająco działa też mocna herbata, napary z liści jeżyny, liści poziomki, kory dębu, szałwii.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-03-01 11:30
Ogólne biegunka, jelita Komentarze (0)