iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Choroby refluksowa to dość popularne w obecnych czasach zaburzenie pracy układu pokarmowego. Występuje często u ludzi zapracowanych, żyjących w biegu, niemających czasu na zdrowe, regularne jedzenie, mających problemy z nadwagą i otyłością. Szczególnie, gdy zbliża się jesień, czas, w którym dolegliwości żołądkowe nasilają się, warto zadbać o odpowiednią dietę, która może znacznie załagodzić objawy choroby refluksowej.

 

Jak powstaje choroba?

Pokarm poprzez jamę ustną trafia do przełyku, a następnie do żołądka. W żołądku wydzielany jest bardzo silny kwas, niezbędny do trawienia. Ściany żołądka są na niego uodpornione, natomiast dla delikatniejszych ścian przełyku jest on już drażniący. Dlatego pomiędzy przełykiem, a żołądkiem znajduje się silny mięsień hamujący przedostawanie się kwasu do przełyku tzw. zwieracz dolny przełyku. Problem pojawia się, gdy miesień ten nie działa prawidłowo (przy chorobie refluksowej) kwaśna treść żołądka przedostaję się do przełyku, co powoduje bolesne uczucie pieczenia, ból w dolnym odcinku przełyku, w okolicy zamostkowej oraz kwaśne odbijania - czyli popularną zgagę. Opisane objawy zazwyczaj występują po spożytym posiłku i nasilają się w pozycji leżącej i przy schylaniu.

Zasady diety:

 

  • Regularność jedzenia posiłków

Począwszy od śniadania, zjedzonego jeszcze w domu ok. 0,5 godziny po przebudzeniu, posiłki powinno się jeść co ok. 3 godziny, kończąc dzienne menu kolacją spożytą najpóźniej na 3 godziny przed snem. Takie postępowanie zapewnia lepszą pracę układu pokarmowego, jak również redukuje uczucie silnego głodu, które powoduje spożywanie jednorazowo dużych ilości pokarmu, co z kolei zwiększa ryzyko pojawienia się objawów choroby refleksowej.

  • Odpowiedni dobór produktów

Lista produktów niewskazanych jest sprawą bardzo indywidualną - to, co u jednego wywołuje uciążliwe objawy, u innej osoby może nie powodować żadnych zaburzeń. Istnieją jednak produkty, po spożyciu których, osoby z chorobą refluksową, często uskarżają się na uczucie zgagi:

  • Potrawy i produkty tłuste, długo zalegające w żołądku. W diecie należy nie tylko ograniczyć produkty będące źródłem tłuszczu widocznego (masło, margaryny, oleje), ale również wszelkie tłuste mięsa, wędliny, podroby, produkty mleczne o wysokiej zawartości tłuszczu np. śmietanę czy sery żółte. Wykluczyć natomiast należy produkty typu fast food i wszelkie potrawy smażone w głębokim tłuszczu. Smażenie potraw najlepiej zastąpić gotowaniem, gotowaniem na parze, grillowaniem lub pieczeniem.
  • Ostre potrawy; pieprz, ostrą paprykę, musztardę, chrzan używane do przygotowywania posiłków należy zastąpić łagodnymi, świeżymi lub suszonymi ziołami.
  • Mocna kawa, herbata i alkohol, napoje gazowane.
  • Esencjonalne wywary, buliony (kostki bulionowe), potrawy marynowane.
  • Kwaśne owoce (cytrusowe) i przygotowywane z nich soki.
  • Koncentraty i soki pomidorowe, papryka, rzodkiewka, cebula,
  • Świeżo wypieczone pieczywo.
  • Słodycze szczególnie czekolada.

Posiłki trzeba jeść powoli, w spokoju nie w czasie zdenerwowania, dokładnie przeżuwając każdy kęs - szybkie jedzenie sprzyja połykaniu powietrza, wzrostowi ciśnienia w jamie brzusznej i rozluźnieniu dolnego zwieracza przełyku. Warto również unikać pozycji leżącej po posiłku i spać w takiej pozycji, by tułów był wyżej od reszty ciała (podwyższyć łóżko lub użyć dodatkowej poduszki).

Osoby z nadwagą i otyłością powinny zrzucić zbędne kilogramy. Nadmierna masa ciała powoduje zwiększenie ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej, co wpływa na nasilenie zgagi.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-09-20 10:08
Ogólne dieta, zdrowie, refluks Komentarze (1)

 

 

Regularne ćwiczenia aerobowe (aerobik, bieganie, rower, pływanie etc.) mają na celu głównie redukcję tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. Jeżeli jednak treningi nie łączą się z odpowiednio dobraną dietą, efekt może być niewspółmierny do włożonego w ćwiczenia wysiłku. Jak więc powinno wyglądać menu w okolicach czasu treningu?

Przed treningiem

Duży posiłek powinien być zjedzony na ok. 2-3 godziny przed treningiem. Powinien być to posiłek pełnowartościowy, dostarczać odpowiednią ilość lekkostrawnych węglowodanów i pełnowartościowego białka. Jeżeli ćwiczymy w pierwszej polowe dnia, mogą być to płatki owsiane z serkiem, mlekiem lub jogurtem z dodatkiem owocu, lub jajecznica, twaróg z pełnoziarnistym pieczywem i warzywami. Jeżeli ćwiczymy popołudniu, a posiłek przed treningowy to obiad, mogą się w nim pojawić: ryż brązowy lub makaron, kasza w połączeniu z chudym mięsem, rybą i warzywami. Nie należy przed treningiem jeść potraw tłustych oraz mogących działać wzdymająco np. kapusty, papryki, rzodkiewki, cebuli, kalafiora, brukselki. Na pół godziny można spożyć jeszcze mała przekąskę, jogurt z musli lub owoc. Takie postępowanie zapewni odpowiedni poziom glukozy we krwi, co z kolei wpłynie na odpowiednią kondycję organizmu podczas ćwiczeń.

Warto też zadbać przed treningiem o odpowiednie nawodnienie organizmu wypić ok. 500 ml płynu najlepiej wody mineralnej.

 Po treningu..

Przede wszystkim uzupełniamy straty płynów z potem. Od razu po ćwiczeniach wypijamy ok. 500 ml wody lub jeżeli wysiłek był intensywny napoju izotonicznego. W ciągu pierwszej godziny po treningu jemy również posiłek złożony głównie z produktów będących źródłem  białka (mięsa, jajek lub produktu mlecznego) z dodatkami takim jak pełnoziarniste pieczywo , kasza, ryż, czy makaron, które uzupełnią powysiłkowe straty węglowodanów. Może więc to być sałatka w piersią kurczaka i ryżem lub pasta z twarogu i tuńczyka z pieczywem.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-09-13 14:02
Ogólne dieta, fitness, trening, wysiłek Komentarze (2)