iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Tak jak witamina A i E - rozpuszczalna w tłuszczach. W przyrodzie występuje w postaci witaminy K1 (fitochinon), syntetyzowanej przez rośliny oraz witaminy K2 wytwarzanej przez bakterie (w jelicie). Wśród właściwości witaminy K najczęściej wymieniane jest jej działanie przeciwkrwotoczne. Od witaminy K zależny jest odpowiedni poziom i funkcje metaboliczne białek uczestniczących w procesie krzepnięcia krwi.

Prawidłowy stan odżywiania witaminą K ma duże znaczenie w profilaktyce osteoporozy oraz chorób układu krążenia. Witamina ta posiada właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze, jak również wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe.

W czym dodatkowo pomoże?

Zwróćmy uwagę na odpowiedni poziom witaminy K, jeżeli mamy problem z gojeniem się nawet najmniejszych ran i  na cerze pojawiają się nam pękające naczynka. Witamina K może też pomóc w przypadku bardzo obfitych miesiączek.

Ile jej potrzebujemy?

Dziennie kobiety powinny dostarczyć organizmowi ok. 55 g witaminy K, mężczyźni mają trochę większe zapotrzebowanie kształtujące się na poziomie 65 g na dobę. Spożywanie nawet przez dłuższy okres czasu za dużych ilości witaminy K nie wpływa negatywnie na funkcje organizmu.

Źródła w diecie.

Witamina K1 występuje w większych ilościach w zielonych warzywach;
    w kapuście włoskiej, botwinie, szpinaku (ponad 300 g na 100g produktu)
    w brokułach, brukselce (100-200 g w 100g produktu)
oraz w niektórych olejach roślinnych: sojowym, rzepakowym, oliwie (50-200 g w 100g)

Źródłem witaminy K2 są głównie różne gatunki serów oraz wątróbka.
Witamina K2 jest również wytwarzana przez bakterie znajdujące się w naszych jelitach, nie jest to jednak znaczące źródło tej witaminy dla człowieka.

Wykorzystanie witaminy K z pożywienia waha się w granicach 20-80% i, tak jak w przypadku innych witamin rozpuszczanych w tłuszczach, zależne jest od przebiegu trawienia i wchłaniania tego składnika, jak również od rodzaju produktów, w których występuje oraz sposobu przygotowywania z nich potraw.

Doładowanie witaminą K z talerza

Świetny przepis na szybką, bogatą w witaminę K kolację!

Brokuły zapiekane z serem (przepis na 1 porcję)
    200g brokuła
    Plasterek sera żółtego np. gouda (20g)
    2 plasterki sera pleśniowego lazur (30g)
    Zioła
Brokuły gotujemy na półtwardo (najlepiej na parze), wkładamy do naczynia żaroodpornego, posypujemy skruszonym serem i ziołami i zapiekamy chwilę w piekarniku.
 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-01-24 14:31
Ogólne kuchnia, dieta, witaminy, przepis Komentarze (0)

Witamina C (kwas askorbinowy) należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Wśród bardzo licznych jej funkcji na pierwszym miejscu należy wymienić udział w procesach odpornościowych organizmu. Witamina C pełni również rolę w metabolizmie różnych substancji, działa odtruwająco, bakteriostatycznie i bakteriobójczo, przyspiesza proces gojenia się ran, wspomaga wchłanianie żelaza, uczestniczy w regeneracji witaminy E, jest silnym antyoksydantem

Witamina C pobudza syntezę kolagenu, wpływa więc na właściwą kondycję, jędrność i ujednolicenie skóry oraz reguluje wytwarzanie w skórze barwnika melatoniny, której nadmiar tworzy ciemne plamy po opalaniu.

W czym dodatkowo pomoże?

W redukcji plam po opalaniu, cellutitu i rozstępów. Jeżeli mamy tego typu problemy, niech produkty bogate w witaminę C staną się podstawą każdego naszego posiłku. Witamina C pomoże też w redukcji zmarszczek i spowolni trochę procesy starzenia się skóry.

Ile potrzebujemy?

Zalecane dzienne spożycie witaminy C dla kobiet wynosi 75mg, a dla mężczyzn 90mg. Znaczne, długo utrzymujące się, przekroczenie dziennej dawki tego składnika, nie powinno niekorzystnie odbić się na zdrowiu, jednak trzeba zwrócić uwagę na zwiększone ryzyko powstawania kamieni nerkowych przy znacznym przekroczeniu norm.

Źródła w diecie

Ogólnie można powiedzieć, że jedząc dużo warzyw i owoców na pewno uzupełnimy dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Są jednak produkty szczególnie bogate w ten składnik:

  • Natka pietruszki (178 mg na 100g produktu)
  • Czarna porzeczka (182 mg na 100g produktu)
  • Czerwona papryka (144 mg na 100g produktu)
  • Warzywa kapustne (48-94 mg na 100g produktu)
  • Truskawki (68 mg na 100g produktu)
  • Cytryna (50g na 100g produktu)

Zawartość witaminy C w tych produktach zależna jest od czasu i rodzaju ich przechowywania i obróbki. Im warzywa i owoce bardziej przetworzone, tym mniej w nich tego cennego składnika.

Doładowanie witaminą C z talerza

By zapewnić odpowiednią, codzienną dawkę witaminy C do obiadu przygotujmy surówkę z kapusty pekińskiej i papryki, a na deser - koktajl z truskawek, porzeczek i jogurtu naturalnego.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-01-17 15:02
Ogólne dieta, witaminy, zdrowie, witamina C Komentarze (0)