iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Święta tuż, tuż, a na wigilijnym stole będą królowały: karp i śledzik.. Dlatego dziś parę słów o tym, dlaczego te ryby warto jeść nie tylko raz do roku ;)

 
Co zdrowego w wigilijnej rybie?
Większość Polaków karpia je jedynie w wigilijny wieczór, dlatego tak szczególnie kojarzy nam się ze świętami. Karp to ryba średniotłusta. W 100g ma ok. 130 kcal. Mięso karpia to źródło łatwoprzyswajalnego, wzmacniającego białka, witamin z grupy B(B1, B2, PP, które wspomagają pracę układu nerwowego) i minerałów (fosfor, potas, magnez) oraz korzystnych dla zdrowia kwasów jednonienasyconych, które chronią przed miażdżycą i chorobami serca.
Karpia można podawać na wiele sposobów; gotowanego, smażonego, pieczonego, faszerowanego, w galarecie, na ostro i na słodko.
Szczególnie polecam karpia gotowanego i duszonego, mniej - tradycyjnie smażonego w panierce. Panierka z bułki tartej czy mąki chłonie tłuszcz jak gąbka (nawet do 70% tłuszczu użytego do smażenia zostaje w produkcie). Możemy też skusić się czasami na kawałek karpia w galarecie, to danie lekkostrawne i niskokaloryczne (60 kcal w 100g).
 
Na wigilijnym stole koniecznie muszą też znaleźć się śledzie. Śledź to bardzo zdrowa ryba - bogata w kwasy omega - 3 (które obniżają poziom złego cholesterolu, podwyższają dobry cholesterol, mają działanie przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne, obniżają ciśnienie krwi..) Warto przed podaniem wymoczyć go parę godzin w mleku lub wodzie (by pozbyć się nadmiaru soli), zjeść z dodatkiem cebulki, ogórka kwaszonego, skropionego olejem, bez pierzynki z tłustej śmietany i majonezu. Filet ze śledzia w majonezie to 290 kcal. Filet ze śledzia z dodatkiem cebulki, ogórka to 160 kcal.
 
Na te Święta polecam śledzia bardziej oryginalnie; paseczki śledzia mieszamy z posiekaną cebulką, suszoną żurawiną, gorczycą, pieprzem i olejem i odstawiamy co najmniej na parę godzin SMACZNEGO!
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-12-12 13:46
Ogólne Komentarze (0)

W tym tygodniu prezentuje kolejny zdrowy i słodki przepis. Bo w Mikołajki każdy by chciał sobie czymś dobrym dogodzić bez niepokoju o wzrost wagii i wyrzuty sumienia. Jak więc połączyć zdrowe, sycące i słodkie jedzenie? W CIASTECZKU Z CIECIERZYCY I CZEKOLADY! 

 
Ciasteczka z ciecierzycą i czekoladą:
Przepis (na 16-17 sztuk):
 
- puszka ciecierzycy (cieciorki) - odsączonej z wody
- opakowanie cukru wanilinowego (30g)
- 1/4 szklanki mleka 
 
-miksujemy na gładką masę i dodajemy:
 
- jajko
- 4 łyżki miodu
- 2 łyżki masła
- szczyptę soli
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
 
- znowu chwilę miksujemy i dodajemy:
 
- szklankę płatków owsianych
- tabliczkę posiekanej gorzkiej czekolady.
 
Powstałą masę wykładamy łyżką na blachę wyłożoną papierem pergaminowym i pieczemy ok. 20 min w temp. 160-170 st. (góra i dół). Ciasteczka wychodzą w miarę miękkie i "mokre" i oczywiście smaczne 9 bo z czekoladą) i sycące (dzięki ciecierzycy)!!!! 
Z przepisu wychodzi ok. 16 większych sztuk, jedno ma ok. 120 kcal - idealne na II śniadanie lub podwieczorek. To też dobra opcja na zdrowe słodycze dla dzieci.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-12-05 20:07
Ogólne Komentarze (0)