iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Podstawą postępowania w redukcji kilogramów jest zmiana sposobu odżywiania. Jedną z głównych wymówek od stosowania diety - brak czasu. Ofertą dla zabieganych odchudzających się może być dietetyczny catering. Niskokaloryczne posiłki dostarczane są w wybrane przez nas miejsce, nie trzeba poświęcać czasu na zakupy i gotowanie, tracimy kilogramy... Brzmi idealnie..? 

Zazwyczaj, decyzja o skorzystaniu z dietetycznego cateringu wiąże się ze spotkaniem z dietetykiem (nie zawsze), który na podstawie pomiarów ciała i wywiadu żywieniowego ustala odpowiednią kaloryczność i skład diety. Czasami nie trzeba umawiać się na wizytę, a wywiad przeprowadzany jest telefonicznie lub mailowo. W niektórych firmach samemu podejmuje się decyzję o zastosowaniu diety np. 1000 czy 1500 kcal. Można wybrać ilość zamawianych posiłków; 5, 3 podstawowe lub tylko ciepły obiad. Różne są terminy dostaw; w niektórych firmach posiłki rozwożone są codziennie, czasami, co drugi, trzeci dzień. Jedzenie dostaje się w specjalnych pojemnikach, dokładne podzielone na porcje, przeznaczone na konkretne posiłki. Mogą one być dostarczane do domu lub miejsca pracy. Do wyboru jest również ilość dni dostawy; tylko w określone dni robocze lub 7 dni w tygodniu. Oferta wydaje się więc być bardzo atrakcyjna, ale takie postępowanie ma też swoje minusy 

 
Plusy: 
  • Nie trzeba robić zakupów, przygotowywać posiłków, gotować, myśleć o tym, co można jeść...
  • Dieta jest zazwyczaj dobrze dobrana kalorycznie, wiec skuteczna (jeżeli zostanie skonsultowana z dietetykiem).
  • Właściwy podział i wielkość porcji jedzenia, umożliwia stosowanie się do podstawowej zasady odpowiedniego żywienia, jaką jest regularność spożywania posiłków. 
  • Posiłki są w miarę urozmaicone, dzięki czemu nie popada się w monotonie jedzenia.
  • Dania zazwyczaj się bardzo ciekawe i oryginalne, co zachęca do stosowania diety.
 
Minusy: 
  • Jeżeli wszystko do spożycia podane jest na tacy, nie trzeba myśleć o tym, co powinno się jeść, zaniechana jest więc bardzo istotna w odchudzaniu edukacja żywieniowa.
  • Dieta może nie przynieść trwałych efektów. Trzeba pamiętać o tym, że żywić się zamówionymi daniami nie można przez całe życie. Sama dieta nie wystarczy by pozbyć się problemu nadmiernych kilogramów. Jeżeli stosuje się ograniczenia w jedzeniu tylko przez określony czas, powrót do starych nawyków żywieniowych spowoduje szybki wzrost masy ciała, czyli wszystkim znany efekt jo-jo. Pożegnanie z nadwagą i otyłością raz na zawsze, wymaga trwałych zmian w sposobie odżywiania, nauki jak jeść zdrowo przy swoim trybie życia. 
  • Posiłki czasami są małe objętościowo i nie dają odpowiedniego poczucia nasycenia.
  • Czasami mogą być nietrafione w nasz gust kulinarny... co oznacza, że czasami trzeba będzie zjeść coś co nie do końca nam smakuje.
  • Dość wysoka cena kuracji.
  • Jeżeli zamówienie diety nie poprzedza wizyta u dietetyka, możemy samodzielnie wybrać jadłospis o za małej lub za dużej kaloryczności, co w obu przypadkach nie jest korzystne.
 
Ideałem by było samodzielne przygotowywanie posiłków podczas odchudzania, myślenie o tym, co powinno się znajdować w diecie, samodzielne sprawowanie kontroli nad odżywianiem. Jeżeli jednak pomimo wszystkich minusów i tak decydujemy się na korzystanie z oferty posiłków na zamówienie trzeba mieć pewność, że dieta jest odpowiednia i skuteczna. Najlepiej więc konsultować jej wybór i działanie ze specjalistą.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-07-25 09:53
Ogólne Komentarze (0)

Latem, zarówno w mieście, jak i na wakacyjnych wyjazdach, chętnie sięgamy po zimne i orzeźwiające lody.. często jednak zastanawiamy się czy porcja tego słodkiego smakołyku nie zaszkodzi naszej figurze. Lody nie są bardzo kaloryczne, pod warunkiem, że wybierzemy odpowiedni ich rodzaj i zachowamy umiar w spożywanej porcji J

Wartość odżywcza lodów jest różna w zależności od składu. Zazwyczaj mieszanina używana do ich wyrobu zawiera mleko, proszek mleczny, a także śmietanę, jaja, cukier. W skład lodów wchodzą również różnego rodzaju dodatki, jak emulgatory, stabilizatory i barwniki, jak również owoce i soki owocowe, bakalie, czekolada, smakowe polewy. Sorbety, przyrządza się bez użycia produktów mlecznych oraz jaj. Składają się z wody, cukru, substancji smakowych z dodatkiem owoców, soku owocowego albo syropu.

 

Ze względu na skład najmniej kaloryczne są sorbety, które w 100g mają około 50 kcal, drugie miejsce pod względem energetyczności zajmują lody mleczno-owocowe, mające ok. 120 kcal, następnie waniliowe ok. 140 kcal i śmietankowe 160 kcal. Lody na deser są więc lepszym wyborem niż np. batonik mający 200-250 kcal. Mniej kalorycznym, ale także i zdrowszym. 100g lodów śmietankowych lub mleczno-owocowych zawiera tyle samo wapnia co taka sama ilość jogurtu czy mleka. Przekąska taka stanowi też dobre źródło pełnowartościowego białka i witamin z grupy B i zawiera stanowczo mniej tłuszczu niż inne słodycze, a sorbety nie mają tego składnika w ogóle. Należy jednak pamiętać, że mniej kaloryczne sorbety mają też mniejszą wartość odżywczą. Nie zawierają przecież mleka, źródła białka oraz wapnia.

 

Nie wybierajmy lodów z dodatkami takimi jak posypki, polewy; czekoladowe, karmelowe, owocowe, bita śmietana. Dodatki te sprawiają, że niskokalorycznego deseru powstaje bomba energetyczna. Jedząc lody warto również zrezygnować ze słodkiego wafelka.

 

 

Pamiętajmy, że lody to również źródło cukru. Teoretycznie dietetyczne - lody sorbetowe w 11% składają się z owoców, a kalorie w nich zawarte pochodzą głównie z cukru i syropów glukozowych, czyli węglowodanów prostych, których w za dużych ilościach nie powinnyśmy spożywać.

 

Uważajmy na ilość spożywanych lodów, podane powyżej wartości energetyczne są na 100g produktu, a zazwyczaj na 1/5 pół litrowego kubełka nie kończymy lodowego obżarstwa. Dbając o sylwetkę jedzmy 2 kulki lodów dwa razy na tydzień J

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-07-18 18:27
Ogólne Komentarze (0)

Podczas urlopu często popełniamy liczne błędy żywieniowe; objadamy się na noc, jemy tłusto, ciężkostrawnie, często w podejrzanych barach, pijemy dużo wysokoprocentowych trunków. Efektem tego może być popsuty wypoczynek z kiepskim samopoczuciem, niestrawną, wzdęciami lub nawet zatruciem pokarmowym. 

 

Wakacyjne potrawy często zawierają mnóstwo cukrów i tłuszczów, które z łatwością odkładają się w naszym organizmie i powodują tym samym wzrost masy ciała, obciążają układ pokarmowy, wywołują zgagę i wzdęcia.. By nie chodzić z wydętym brzuchem na plaży zadbajmy o nasze menu nawet podczas urlopu
Wystarczy pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego żywienia; regularności jedzenia posiłków, 4-5 razy dziennie, tak by przyjmowana z pożywienia energia nie kumulowała się na wieczór, a w jadłospisie nie królowały niezdrowe przekąski takie jak, gofry, ciastka, frytki i chipsy. W czasie urlopu najlepiej jeść chude grillowane mięso, ryby, sałatki warzywne, kanapki z razowego pieczywa, owoce i napoje mleczne, pić dużo wody, a od czasu do czasu skusić się na porcję wakacyjnych lodów. Jeżeli zdarzy się sytuacja procentowego uczczenia wakacji, wybierajmy alkohole niskoprocentowe; wino lub piwo. Lepiej unikać wysokokalorycznych whisky, koniaków i likierów, słodkich drinków. 
 
By uniknąć zatrucia pokarmowego..
Podczas zakupów zawsze sprawdzajmy datę przydatności produktu do spożycia, wprawdzie na sklepowej półce nie powinien znaleźć się produkt przeterminowany, ale czasem zdarza się to, szczególnie w sklepikach w mniejszych miejscowościach, gdzie obroty są małe.
Podczas kupowania lodów szczególnie dla dzieci, sprawdzajmy czy nie są roztopione, miękkie i czy ich kształt jest właściwy. Jeśli kształt lodów uległ zmianie w stosunku do zwyczajowego może to oznaczać, że były źle transportowane lub przechowywane, rozpuściły się, a następnie ponownie je zamrożono. Takie lody nie nadają się już do spożycia, mogą się w nich rozwijać bakterie z rodzaju Salmonella. 
Unikajmy jedzenia w małych ulicznych barach, stoiskach czy budkach. 
Nie jedzmy potraw, które zawierają surowe jaja lub mięso (np. tatar, kogel - mogel), którymi łatwo się zatruć.
Na  deser, unikajmy ciast z kremami, wybierajmy raczej ciasto drożdżowe, biszkopt.
 
Podczas wyjazdów poza kontynent
W ciepłych krajach mikroflora znacząco różni się od występującej u nas. Osoby z bardziej wrażliwym układem pokarmowym przed wyjazdem i w trakcie powinny przyjmować probiotyki, by wzmocnić florę bakteryjną jelit.
W czasie wyjazdów należy unikać picia wody z kranu, pić tylko wodę butelkową mineralną.
Pamiętajmy o tym, że małe dzieci mogą zareagować bólem brzucha lub biegunką na zmianę wody, zatem do przygotowania posiłków dla malucha najlepiej wykorzystać wodę butelkową.
Lepiej nie spożywać surowych i niedogotowanych potraw, a surowe warzywa i owoce myć przegotowaną wodą, obierać ze skórki.
Należy unikać jedzenia na ulicy, na przykład: hot dogów, hamburgerów, kebabów, lodów, ciastek oraz picia świeżo wyciśniętych soków.
Przed każdym posiłkiem trzeba umyć ręce.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-07-11 13:17
Ogólne Komentarze (0)

Rozpoczął się czas urlopów i wyjazdów, często do innych krajów. Korzystając z zagranicznej kuchni warto czasem przejąć zwyczaje tam obowiązujące, co do składu menu i nawyków żywieniowych..

 

Kraje śródziemnomorskie
Tradycyjne zwyczaje żywieniowe stosowane przez mieszkańców regionu śródziemnomorskiego, takie jak; wysokie spożycie świeżych warzyw i owoców, stosowanie do potraw jako głównego tłuszczu oliwy z oliwek, często występujące ryby, picie umiarkowanych ilości wina, to świetne zasady diety profilaktycznej wielu chorób (szczególnie układu krążenia i nowotworów). Badania pokazują, że wśród osób ściśle stosujących się do zasad diety śródziemnomorskiej występują mniejsze wskaźniki śmiertelności w wyniku chorób serca i nowotworów. Śródziemnomorski sposób odżywiania to również doskonała recepta na dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne (lepsza praca mózgu). A to wszystko dzięki jedno i wieloniesyconym kwasom tłuszczowym, antyoksydantom, błonnikowi i witaminom (szczególnie C i E), w które w/w produkty obfitują.
 
Francja 
Od Francuzek powinnyśmy nauczyć się celebracji posiłków, świadomości jedzenia i radości ze spożywania posiłków. Jeżeli wybieramy żywność dobrej jakości, staramy się by posiłek ładnie wyglądał, wtedy lepiej zaspokajamy nasze kubki smakowe i nie potrzebujemy się  opychać dużymi porcjami. Każdy produkt spożywczy nie zaszkodzi naszemu organizmowi, jeżeli będzie jedzony w odpowiednich ilościach. Nawet przy odchudzaniu można sobie pozwolić np. na małą słodycz, ale tak jak Francuzki zjedzmy do kawy małe ciasteczko rozkoszując się jego smakiem, a nie objadajmy się batonikami.
Włochy
Od Włochów powinnyśmy nauczyć się jedzenia i gotowania makaronów. Zawsze jedzą oni makaron z mąki durum pszenicy twardej, dzięki czemu nie są to jedzone często w Polsce rozgotowane kluski Zawsze gotują makaron al. Dente, dzięki czemu jest on mniej tuczący i bardziej sycący. Poza tym używane często przez Włochów sosy, ze świeżych pomidorów to bogactwo likopenu, silnego przeciwutleniacza.. a stosowane przez nich duże ilości ziół takich ja bazylia czy oregano dobrze działają na pracę przewodu pokarmowego i zastępują niezdrową sól!
 
Meksyk 
W Polsce często zapominamy o warzywach strączkowych, które są bardzo cennym składnikiem diety. Fasola królująca w meksykańskich potrawach to bogactwo błonnika, wapnia, żelaza, magnezu i potasu. Ma też dużo białka, warto więc zastąpić nią np. raz w tygodniu porcję spożywanego na obiad mięsa, zaś dla wegetarian powinna stanowić podstawę jadłospisu. Meksykanie to też miłośnicy ostrych przypraw takich jak chili. Zawarta w niej kapsaicyna reguluje i poprawia trawienie a jej większe użycie w Polskiej kuchni mogło by zmniejszyć spożywanie tak szkodliwej dla nas soli.. Tradycyjne polskie śmietanowe sosy, warto zastąpić czasem pastą qacamole z awokado to tłusty owoc, ale z dobrymi kwasami tłuszczowymi w środku..
 
Indie 
Od Indyjczyków powinnyśmy nauczyć się używać dobry i aromatycznych potraw takich jak np. kurkuma, wchodzi ona w skład popularnej przyprawy curry. Kurkuma wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe jak również może być przydatna w diecie odchudzającej, ponieważ utrudnia odkładanie się tłuszczu. Dobrymi zwyczajem kulinarnym w Indiach jest również spożywanie potraw na bazie ryżu i warzyw, nasion roślin strączkowych. Zastępowanie czasem grochem czy fasolą mięsa, może zapobiegać chorobom układu krążenia, gdyż zawarta w mięsie homocysteina jest jednym z czynników rozwoju miażdżycy.
 
Chiny 
Prawdziwa zielona herbata pita w Chinach to bogactwo polifenoli mających działanie przeciwnowotworowe. Substancje w niej zawarte obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, mają więc znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia. Znane jest również działanie przeciwzakrzepowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i moczopędne tego chińskiego napoju. 
Chiński zwyczaj jedzenia pałeczkami to sposób by spowolnić trochę proces jedzenia, dzięki czemu spożywamy mniej może wiec warto wprowadzić tą tradycje czasami na polskie stoły, gdzie często pochłaniamy wszystko coraz większymi łyżkami
 
Japonia 
Japońskie małe naczynia kuchenne to rzecz warta naśladowania. Potrawy nałożone do niewielkich miseczek powodują, że japończycy jedzą mniej. A u nas średnica standardowego talerza cały czas się zwiększa, a wiec często i lądujące na nim porcje jedzenia.. 
Skład tradycyjnej japońskiej kuchni to jeden z czynników powodujących, że japończycy długo żyją i nie mają dużych problemów z otyłością. A to zasługa królujących tam warzyw, owoców, małej ilości tłuszczu i często pojawiających się w daniach alg, które są bogatym źródłem białka jak również witamin i składników mineralnych.
 
Kraje południowe sjesta!
Wiadomo, że jedną z ważniejszych zasad zdrowego żywienia jest regularność jedzenia posiłków, szczególnie istotne jest spożycie śniadania i pełnowartościwego posiłku obiadowego w pierwszej połowie dnia. W Polsce nie zawsze pracodawcy wydzielają czas na lunch. Dlatego często objadamy się niezdrowymi przekąskami, pijemy litry kawy by utrzymać poziom energii potrzebny do pracy, a porządny posiłek jemy dopiero wieczorem, przez co tyjemy. Odpowiedni czas na zjedzenie obiadu, jak również odpoczynek (regenerację organizmu) po nim, jest nie tylko drogą do lepszego samopoczucia w ciągu dnia, ale też dobrej wydajności w pracy.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-07-04 21:03
Ogólne Komentarze (0)