iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Kawa często opinię negatywną. Krytykuje się jej złudne działanie pobudzające, wypłukiwanie wapnia i magnezu z organizmu. Czy jednak rzeczywiście chcąc się zdrowo odżywiać powinnyśmy z niej zrezygnować?

Ostatnie badania pokazują, że nie taki diabeł straszny.. Pita w umiarkowanych ilościach naturalna kawa nie działa negatywnie na organizm. Jednak dzieci, kobiety w ciąży i karmiące, jak również osoby ze znacznie podwyższonym ciśnieniem krwi czy cholesterolem powinni raczej zastępować ją bezkofeinowa kawą zbożową.
 
Tradycyjna kawa.
Zalecenia co do bezpiecznej ilości spożywania kawy powinny być indywidualne, ponieważ kofeina na każdego działa trochę inaczej. Zazwyczaj jednak 3-4 filiżanki małej czarnej (dostarczające 300-400mg kofeiny) dziennie nie powinny zaszkodzić. W świetle najnowszych badań taka ilość nie powoduje zaburzeń pracy serca i nie zwiększa ryzyka nowotworów. Kawa ma działanie obniżające wydzielanie insuliny, dzięki czemu może być nawet przydatna podczas odchudzania. 
Trzeba jednak uważać, bo pita w dużych ilościach (powyżej 4 filiżanek dziennie), może powodować zmęczenie, otępienie, mdłości, ból głowy, zwiększone napięcie mięsni, zaburzenia snu, a nawet arytmie. 
Najlepsza jest kawa w ziarnach, świeżo mielona. Gotowa kawa rozpuszczalna to produkt mocno przetworzony przemysłowo.
 
Kawa zbożowa.
Mało ma wspólnego z prawdziwą kawą, ale smakowo może być jej zastępnikiem. W jej skład wchodzą ziarna jęczmienia, żyta, korzeń cykorii i burak cukrowy. 
Ziarna zboża zawarte w kawie zbożowej to źródło cennych składników, takich jak błonnik, związki mineralne; potas, fosfor, magnez, wapń, jak również witaminy z grupy B. Błonnik dba o odpowiednią pracę układu pokarmowego, potas i magnez wspomagają pracę mięsni i uczestniczą w przekazywaniu impulsów nerwowych. Witaminy z grupy B podobnie wspomagają pracę układu nerwowego, jak również odpornościowego oraz są ważne dla wyglądu skóry i włosów. Warto zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od kawy tradycyjnej, która sprzyja wypłukiwaniu magnezu, kawa zbożowa go dostarcza.
Szczególnie dużo w/w składników znajduję się w ziarnach żyta. Produkty z mąki żytniej pomagają też obniżać zły cholesterol i chronią przez miażdżycą.
Cykoria zawarta w kawie zbożowej, wspomaga procesy trawienia. Jest cennym źródłem błonnika - inuliny. Inulina wpływa przede wszystkim na rozwój dobrych bakterii w jelitach (ma działanie prebiotyczne), wzmacnia nasz układ odpornościowy, jak również obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi i reguluje wypróżnienia. Może również pomóc w odchudzaniu, gdyż hamuje łaknienie i zwiększa uczucie sytości. 
Kawa zbożowa nie zawiera kofeiny jest więc napojem, po który może sięgnąć w zasadzie każdy bez ograniczeń. 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-08-29 12:57
Ogólne Komentarze (0)

Grzybica, kandydoza to problem wielu z nas. Jej częste objawy to zmęczenie, ogólne osłabienie organizmu, drażliwość, wahania nastroju, problemy ze snem, zaburzenia trawienia, gazy, wzdęcia, skłonność do stanów zapalnych.. Lekarstwem podstawowym jest odpowiednia dieta :)

Podstawowe zasady diety przeciwgrzybiczej

Wyeliminowanie z diety cukru pod każdą postacią i innych węglowodanów oczyszczonych (biała mąka, biały chleb, itd.), które w momencie dotarcia do jelita w szybkim tempie zostają rozłożone na cukier doskonałą pożywkę dla Candida.
Spożywanie produktów będących źródłem węglowodanów w ograniczonych ilościach: owoców (szczególnie słodkich), pieczywa, kasz, makaronów, ryżu, itp. Produkty te należy spożywać wyprodukowane z mąki nieoczyszczonej.
Podstawą diety powinny być warzywa i produkty białkowe: mięso, ryby, produkty mleczne jeżeli są dobrze tolerowane.
Wyeliminowanie z diety produktów zawierających drożdże
Posiłki należy spożywać regularnie 5 razy dziennie
 
Produkty w diecie zabronione:
(najlepiej czytać dokładnie skład produktów spożywczych i patrzeć czy nie mają w składzie poniżej wymienionych składników)
 
ŻYWNOŚĆ ZAWIERAJĄCA CUKIER 
Biały i brązowy cukier
Miód
Syrop z melasy
Melasa
Syrop klonowy
Słód (syrop słodowy)
Dżem (również bez dodatku cukru)
Ciasta i herbatniki
Lody, budynie, czekolada
Napoje gazowane i soki owocowe
Wszystkie produkty zawierające w składzie: syrop kukurydziany, cukier gronowy, fruktozę, glukozę, maltozę, sacharozę, inwertynę.
Niektóre produkty przetworzone: zupy w puszkach, paszteciki, konserwy
Owoce suszone, kandyzowane
 
ŻYWNOŚĆ ZAWIERAJĄCA DROŻDŻE:
Pieczywo: chleb, bułki, ciasta drożdżowe (wyjątkiem jest chleb pieczony na sodzie, na zakwasie, maca)
Ekstrakty drożdżowe
Kostki rosołowe
Buliony
Wszystko co ma na etykiecie hydrolizowane białko roślinne
 
ŻYWNOŚĆ ZAWIERAJĄCA GRZYBY:
Sery brie, camembert, lazur
 
Produkty w diecie wskazane:
Warzywa praktycznie wszystkie, a szczególnie: seler, ogórek, brokuły, kalafior, sałata, cukinia, czosnek, cebula, pietruszka, szparagi, botwinka, brukiew, brukselka, kapusta, marchew (surowa), szczypior, kalarepa, por, rzodkiewka, kiełki (oprócz fasoli mung), fasolka szparagowa, soczewica, groszek.
Owoce w nie za dużych ilościach (np. jedna- dwie porcje na dzień ok. 200g); cytryna, żurawina (świeża lub naturalnie suszona), kwaśnie jabłka, grejpfrut, kiwi, potem po pierwszym miesiącu: morela, brzoskwinia, jagody, maliny, wiśnie.
Przetwory mleczne: jogurt naturalny, kefir, maślanka, ser twarogowy 
Mięso z indyka, wołowe, ryby
Pieczywo razowe na zakwasie ( z mąki typ 1850 i więcej), kasza gryczana, jęczmienna pęczak, ryż dziki i brązowy, kasza jaglana, płatki owsiane, jaglane, gryczane, otręby, makaron żytni i pszenny pełnoziarnisty, maca razowa, mąka pełnoziarnista: pszenna, orkiszowa, żytnia
Oliwa z oliwek i oleje: rzepakowy, lniany
Napoje: herbaty ziołowe, woda (np. z cytryną), soki warzywne, sok z grejpfruta
Przyprawy najlepiej świeże lub suszone zioła
Zamiast cukru ksylitol (cukier brzozowy)
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-08-16 22:48
Ogólne Komentarze (0)

Dieta pokazuje reguły stylu życia i odżywiania oparte na medycynie chińskiej. Dzięki  stosowaniu jej zasad; szykowaniu oraz spożywaniu posiłków w harmonii z naturą i jej przemianami, będziemy szczupli, zdrowi i szczęśliwi. Czy więc warto?

Chińczycy od wieków dostrzegali związek człowieka z przyrodą. Według nich żyjemy zgodnie z jej rytmami, zasadami. Podlegamy zmianom, podobnie jak sama natura od narodzin aż do śmierci. Na podstawie tej teorii opiera się system odżywiania według Pięciu Przemian. Podstawą jest odpowiedni dobór jakościowy produktów do naszego dziennego menu, jak również instrukcja ich przygotowania, warunkująca dobre wchłanianie składników odżywczych.

Z czego i jak komponować menu?
Wszystkie produkty spożywcze podzielone są, w zależności od ich energetycznego charakteru, na następujące kategorie: gorące, ciepłe, neutralne, odświeżające i zimne. 
Gorące produkty spożywcze takie jak np. baranina, pieprz, gałka muszkatołowa, herbata z kopru włoskiego, grzane wino i wysokoprocentowy alkohol, wpływają rozgrzewająco, czyli zapobiegają ochłodzeniu organizmu. Stąd też produkty te stosuje się głównie w chłodnych porach roku by ochronić organizm przed utratą ciepła i zapobiec ewentualnemu rozwojowi przeziębienia. 
Podobnie, lecz w nieco mniejszym stopniu, działanie mają produkty ciepłe, wzmagające aktywność i również zalecane w chłodniejsze dni. Należą tu między innymi drób, por, cebula, czosnek, imbir, kolendra, majeranek, kawa i czerwone wino. 
Neutralne produkty, takie jak; produkty zbożowe, warzywa strączkowe, wołowina, mają służyć utrzymaniu odpowiedniej energii organizmu i powinny (szczególnie zboża w formie gotowanej) być składnikiem każdej potrawy.
Produkty odświeżające to głównie owoce i warzywa, szczególnie zielone np. sałaty. To pożywienie na ciepłe dni, aczkolwiek i tak w nie za dużej ilości. W medycynie chińskiej surowe warzywa i owoce powinny stanowić jedynie małą cześć posiłku, gdyż ich nadmiar oznacza niedobór energii, wewnętrzne zimno, zaburzenia trawienia  i spadek odporności. 
Zimne produkty chronią przed gorącem. Do grupy tej zaliczane są owoce tropikalne, herbaty ziołowe, pomidory, ogórki, algi, woda mineralna i sól. Ich spożywanie wskazane jest przy gorącym klimacie. Jednak nawet w upalne dni medycyna chińska nie poleca jedzenia tylko chłodzących potraw, można jedynie zwiększyć ich ilość, w porównaniu z chłodniejszymi okresami.
By dobrze zbilansować dzienne menu, trzeba komponować potrawy tak, by składały się przede wszystkim z produktów neutralnych dla organizmu, oraz odświeżających i ciepłych warzyw. Pokarmy z dwóch skrajnych grup; zimne i gorące, powinny być zawsze używane z rozwagą i w niewielkich ilościach. Wiosną i latem mamy używać więcej produktów odświeżających, a jesienią i zimą ciepłych. 
 
W dobrze żywności o odpowiednim charakterze energetycznym znaczenie ma również to, czy jesteśmy bardziej Jin, czy bardziej Jang. Jang oznacza energię, światło, aktywność, a Jin substancję, ciemność. Oba te elementy powinny być w równowadze. Zatem osoby, u których przeważa Jin (blade, z niskim poziomem energii, szybko marznące, ospałe), powinny jeść więcej potraw energetycznych gorących i ciepłych. Z kolei osoby Jang (rozgrzane, z zaróżowioną cerą, głośne i wybuchowe) dla równowagi powinny spożywać produkty ochładzające (odświeżające i zimne).
 
W diecie według Pięciu przemian występują głównie potrawy gotowane i pieczone. Ogrzanie produktów spożywczych ma na celu przede wszystkim poprawę ich strawności. Na przetworzenie potraw po obróbce ciepłej organizm zużywa mniej energii. Poza tym ciepły posiłek daje większą sytość, wiec i starcza na dłużej, co jest istotne szczególnie u osób z problemem nadwagi i otyłości. 
Poza tym w skład diety powinna wchodzić żywność naturalna, jak najmniej przetworzona. Na liście produktów niezalecanych znajdują się cukier, duża ilość tłuszczów zwierzęcych, mięsa wędzone (wędliny), potrawy ciężkostrawne. Powinnyśmy unikać również produktów mrożonych, zawierających konserwanty, odgrzewanych w mikrofalówce, modyfikowanych genetyczne. W składzie diety znajdują się głównie produkty roślinne (do 90%).
Najlepiej spożywać te produkty, które dojrzewały o danej porze roku w rejonie zamieszkania. Wtedy są najświeższe i najbogatsze w witaminy i składniki mineralne. 
 
Pięć przemian, smaków i pór roku i związana z tym technika gotowania..
Dieta oparta na medycynie chińskiej czerpie swoje zasady z liczącej tysiące lat teorii cyklu Pięciu Przemian. Istnieje pięć elementów stanowiących podstawę świata materialnego: Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda. Każdemu z nich przypisane są analogicznie: jedna spośród pięciu pór roku (wiosna, lato, przełom pór - późne lato, jesień i zima), jeden spośród pięciu kierunków świata (wschód, południe, środek, zachód i północ), oraz jeden z pięciu smaków (kwaśny, gorzki, słodki, ostry i słony). 
Zaczynając od początku; Wiosna to Przemiana Drzewa (narodziny i wzrost smak kwaśny, jak smak młodych pędów roślin). Lato Przemiana Ognia (szczyt rozwoju smak gorzki, jak w lekko przypalonych potrawach). Późne Lato Przemiana Ziemi (dojrzałość smak słodki, jak dojrzałych owoców). Jesień Przemiana Metalu (suszenie, więdnięcie smak ostry, jak suszonych ziół). Zima Przemiana Wody (odpoczynek i zbieranie sił do powtórnych narodzin i przemian, by odtworzyć kolejny cykl smak słony, jak wodorosty i owoce morza).
Gotując, trzeba przestrzegać powyższego porządku i dobierać składniki z nim zgodne, czyli po kolei: smak kwaśny smak gorzki smak słodki smak ostry smak słony znowu smak kwaśny etc... Jeżeli pomylimy kolejność, musimy produkty dodawać tak, by powtórzyć cykl i dojść do pożądanego porządku. Ten krąg, tzw. cykl odżywczy możemy oczywiście zataczać dalej, zależnie od produktów, które jeszcze chcemy użyć do potrawy. Dodawanie składników w określonej kolejności powoduje, że potrawa jest zrównoważona, lekkostrawna i wzmacniająca. 
 
Czy warto? 
Wiele zasad odżywiania wg. Pięciu Przemian to podstawy prawidłowego odżywania Wykluczenie niezdrowych tłuszczów, produktów wysokoprzetworzonych, potraw ciężkostrawnych, regularność jedzenia posiłków i ich urozmaicenie, to zasady powtarzające się w każdej zdrowej diecie. 
Pomimo braku obowiązku wyliczania wielkości porcji i określania kaloryczności dziennego jadłospsiu, chińska dieta, przez odpowiedni dobór jakościowy produktów, może odchudzać. Zwrócenie uwagi na zdrowy skład menu to doskonała metoda na zrzucenie zbędnych kilogramów (w zdrowym, nie za szybkim tempie) i utrzymanie prawidłowej masy ciała.
Medycyna chińska zakłada, że jeżeli wsłuchamy się w swój organizm, będziemy o niego dbać, on sam będzie wysyłał nam sygnały, o tym czego potrzebuje. Własnej intuicji nie zastąpią wyliczenia dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze i ilość kalorii. Jednak pamiętać trzeba, że pomagają na początku zmian w żywieniu, kiedy owej intuicji nie mamy jeszcze wyrobionej.
Dyskusyjna jest kwestia małego udziału surowych warzyw i owoców w dziennym menu, bo przecież to one zawierają najwięcej witamin i minerałów.
Z początku reguły diety Pięciu Przemian wydają się skomplikowane. Odstraszać mogą zasady dotyczące przygotowywania potraw, które dla niektórych będą czasochłonne, jak również duża ilość ciepłych posiłków, na które przy obecnym trybie życia niektórzy nie mogą sobie pozwolić..
Na wdrożenie się w dietę na pewno potrzebne jest sporo czasu, który należy poświęcić na dokładne poznanie jej zasad. Uważać trzeba, żeby niedokładna wiedza nie zubażała jadłospisu w produkty, a co za tym idzie składniki odżywcze, żebyśmy nie nałożyli sobie zbyt dużych restrykcji.
Czy warto więc wdrożyć zasady odżywania według Pięciu Przemian? Kwestia jest jak zawsze indywidualna, a decyzja powinna być podjęta po dokładnej analizie jej zasad, najlepiej z pomocą  specjalisty (dietetyka), który wykluczy ewentualne przeciwwskazania.. 
 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-08-08 16:46
Ogólne Komentarze (0)