iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Mówi się, że w Tłusty Czwartek pączki kalorii nie mają, a nie jedzenie ich w tym szczególnym dniu może przynieść pecha. Dziś więc nawet osoby na diecie mogą zrobić małe odstępstwo, w postaci tego słodkiego przysmaku. Oczywiście z umiarem jeden pączek wystarczy!
 
Pączki przygotowywane są z ciasta drożdżowego z pszennej mąki, smażone w głębokim tłuszczu na oleju lub smalcu, zazwyczaj nadziewane konfiturą różaną lub owocami, obsypane cukrem pudrem, lukrowane lub polane czekoladą.. Zawierają więc mnóstwo kalorii pochodzących  z cukru, mąki i tłuszczu. Jeden pączek (60-70g) dostarcza prawie 300 kcal i 12g tłuszczu. Część tego tłuszczu stanową kwasy tłuszczowe nasycone i kwasy tłuszczowe trans, które są główną przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu, zwiększają ryzyko chorób układu krążenia, jak również cukrzycy. 
 
Pączków nie da się przygotować na parze, albo zrobić w wersji light. One po prostu muszą być ciężkostrawne i kaloryczne. Pomimo tego, pozostając w zgodzie z tradycją w Tłusty Czwartek możemy sobie pozwolić na jednego pączka, nawet jeżeli jesteśmy na diecie odchudzającej. Najważniejsze żeby poprzestać na jednym, najlepiej zjedzonym w pierwszej połowie dnia, nie na wieczór (by była okazja żeby go spalić). 
 
Niestety często zjedzenie jednego pączka jest znakomitą zachętą do spożycia kolejnego. Cukier w nim zawarty powoduje bardzo szybki wzrost glukozy  we krwi, a następnie jej spadek, co powoduje konieczność zjedzenia kolejnej słodkości. Nadmiar glukozy w organizmie szybko wykorzystywany jest do syntezy trójglicerydów, co oznacza odkładanie się w komórkach tłuszczowych dodatkowego tłuszczyku i wzrost kilogramów na wadze. Uważajmy więc i nie kupujmy więcej niż jednego paczka!
 
Pączka najlepiej zjeść po pełnowartościowym posiłku np. obiedzie. Gdy jedzenie słodkości połączymy z posiłkiem o odpowiedniej ilość węglowodanów złożonych, najlepiej ze źródeł takich jak razowe pieczywo, brązowy ryż, gruba kasza, które nie powodują tak gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi, efekt zaburzeń poziomu glukozy we krwi będzie mniejszy. 
 
Uważajmy też na faworki, które w 100g (6-7 sztuk) zawierają ponad 500 kcal i ponad 30g tłuszczu!
 
Pamiętajmy, że tłusty czwartek to okazja na małe odstępstwo, a nie odejście całkowicie od zdrowego odżywania tego dnia. Poza pączkiem jedzmy regularnie, dobrze zbilansowane posiłki! I jutro już bez słodyczy!
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-02-27 15:51
Ogólne Komentarze (1)

Zanim wiosna zawita do nas w pełni warto przyjrzeć się swojemu ciału.. Po zimie może przybyło nam parę dodatkowych kilogramów, od mrozu, noszenia swetrów i czapek wysuszyła się skóra i włosy. Zadbajmy więc o dobrą kondycje organizmu już od dziś, by w ciepłe dni cieszyć się pięknym wyglądem.

Zacznijmy od zmian w jadłospisie, powodujących wzmocnienie włosów!
 
By włosy pięknie wyglądały należy zadbać w codziennym menu o odpowienią ilość:
  • Pełnowartościowgo białka. Jego źródłem są: mięso; najlepiej drób, chuda wołowina,  cielęcina, jagnięcia, ryby, mleko i produkty mleczne jajka.  Obecny w nich komplet niezbędnych aminokwasów odbuduję zniszczoną strukturę włosów. Codziennie warto zjeść 1-2 porcję chudego mięsa lub ryby i 1-2 porcje produktów mlecznych.
  • Witaminy A, która występuje również w produktach mlecznych i rybach, jak też (w postaci beta-karotenu) w żółto-pomarańczowych owocach (morele, brzoskwinie, melony) i warzywach (np. marchew, czerwona papryka, pomidory, dynia, szpinak, brokuły, brukselka). Produkty te warto jeść zawsze z małym dodatkiem tłuszczu - łyżką oleju czy oliwy z oliwek. Witamina A jest bowiem witaminą rozpuszczalną w tłuszczach i bez tego dodatku jej wchłanianie jest niemożliwe. Bardzo dobrym źródłem witaminy A są podroby np. wątróbka, której porcję można raz na tydzień zaserwować na obiad.
  • Miedzi - odpowiedzialna jest za utrzymanie struktury kreatyny, która buduje skórę i jej wytwory, a jej dobrymi źródłami są: nasiona słonecznika i sezamu, orzechy laskowe, migdały, nasiona roślin strączkowych, kasza gryczana i owoce suszone jak również mięso i wątroba. 
  • Krzemu, którego źródłem w diecie są kasze, przetwory zbożowe, warzywa korzeniowe.
  • Witaminy B3 (PP) i B8 (biotyna) pomagających w problemach z wypadaniem włosów. Dobrym źródłem witaminy B3 są: mięso, drób, ryby, produkty zbożowe z pełnego ziarna, nasiona roślin strączkowych, nasiona słonecznika, suszone morele, a witaminy B8 podroby, nasiona roślin strączkowych, drożdże.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-02-20 20:07
Ogólne Komentarze (0)