iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Dieta popularnie zwana wegetariańską ciągle wzbudza wiele kontrowersji. Jej zwolennicy mówią o licznych walorach zdrowotnych wynikających z jej stosowania, dobroczynnym wpływie na samopoczucie i profilaktykę chorób.

Jednak niektórzy specjaliści zwracają uwagę na niedobory składników odżywczych i ich negatywne konsekwencje zdrowotne mogące pojawić się u wegetarian. A jak jest naprawdę?

Wszystko zależy od tego jak duże restrykcje nakładamy sobie w związku ze stosowaniem diety „bezmięsnej”. Na pewno zdrowa jest dieta semiwegetariańska, w której skład, poza produktami pochodzenia roślinnego, wchodzą również mleko i produkty mleczne, jajka i ryby.

Jakie są plusy stosowania diety wegetariańskiej?

Bogactwo warzyw i owoców
Podstawą diety wegetariańskiej są potrawy przygotowywane na bazie warzyw i owoców. Dzięki temu dieta ta obfituje w błonnik, który przyspiesza pracę jelit i obniża poziom „złego” cholesterolu, oraz witaminy i składniki mineralne, szczególnie te wykazujące działanie antyoksydacyjne. Składniki te wpływają na profilaktykę chorób układu krążenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Dzięki dużej ilości warzyw i owoców i ograniczeniu spożywania produktów przetworzonych dieta wegetariańska ma dużo potasu, a mało sodu podnoszącego ciśnienie krwi.
Wykluczenie z diety mięsa czerwonego
Dzięki temu dieta wegetariańska nie obfituje w cholesterol, nasycone kwasy tłuszczowe  i homocysteinę – składniki odpowiadające za rozwój miażdżycy.
Dużo NNKT
Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się o olejach roślinnych , nasionach i orzechach mają działanie prozdrowotne, głównie przeciwmiażdżycowe. Wpływają wiec pozytywnie na profilaktykę chorób układu krążenia.
Nasiona roślin strączkowych obecne często w diecie
Soja, soczewica, groch, fasola są często składnikiem potraw wegetarian. Produkty te mają bardzo wysoką wartość odżywczą, zawierają dużo składników mineralnych: potasu, żelaza, wapnia i magnezu, witamin z grupy B, błonnika.. czyli wszystkiego co dobre dla organizmu.

A jakie minusy?
Bardziej restrykcyjne diety wegetariańskie (szczególnie te wykluczające całkowicie produkty pochodzenia zwierzęcego) mogą wiązać się ryzykiem niedoborów różnych składników odżywczych, niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu.
Najczęściej są to niedobory żelaza i witaminy B12 (która występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego). Substancje te są czynnikami krwiotwórczymi, a ich niedobór może wywołać anemię.  Źródłem żelaza są w prawdzie produkty roślinne, ale żelazo z nich pochodzące jest wchłaniane z przewodu pokarmowego w o wiele mniejszych ilościach w porównaniu z żelazem z produktów zwierzęcych.

Dużym zagrożeniem u ścisłych wegetarian mogą być niedobory wapnia i witaminy D, których głównym źródłem jest mleko i produkty mleczne. Niekorzystne działanie wywołuje również brak pełnowartościowego białka zwierzęcego.

Produkty roślinne nawet te bogate w białko nie zapewniają odpowiedniej ilości wszystkich niezbędnych dla właściwego funkcjonowania organizmu aminokwasów.

Jak komponować dietę by była zdrowa?
•    Łącz produkty
Białka roślinne są ubogie w jeden lub kilka aminokwasów, które są dla nas niezbędne. Jeżeli w jednym posiłku zjemy produkty z różnych grup, aminokwasy nawzajem się uzupełnią zapewniając posiłek o lepszej przyswajalności białka. Dobrym pomysłem jest łączenie produktów zbożowych z nabiałem lub produktami sojowymi. Wtedy uzyskujemy posiłek, w którym zawarte jest pełnowartościowe białko.
Podstawowa zasada - dieta  powinna więc być przede wszystkim urozmaicona!
•    Jedz jak najwięcej produktów obfitujących w żelazo - nasion roślin strączkowych, żółtek jaj, kasz (jaglana, gryczana, ryb (sardynki, pieczywa pełnoziarnistego, pietruszki, szczypiorku, szpinaku, pestek dyni, słonecznika, orzechów i owoców suszonych.
•    Suplementuj dietę, jeżeli to konieczne
Czasami potrzebna jest suplementacja diety wegetariańskiej w wapń, żelazo lub witaminę B12. 
 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2010-09-02 09:50
Ogólne owoce, dieta, warzywa, jedzenie, odchudzanie, dieta wegetariańska, mięso Komentarze (2)

Komentarze

2012-11-23 02:38:54 | *.*.*.* | mariolawojciechowska
Re: Czy dieta wegetariańska jest zdrowa? [0]
Dobrze opisana ta dieta tutaj:
http://sprawdzona-dieta.pl/dieta-wegetarianska-25.htm skomentuj
2010-09-02 13:49:00 | 77.253.59.* | predator_xx
Wege mogą jeść parówki i mortadelę! [0]
Jedzenie nieprzetworzonego mięsa oraz wysokiej jakości wędlin jest dla
wegetarian nie do przyjęcia. Wiadomo, trzeba zabić krowę, świnię lub
kurczaka.

Dlatego niektóre zakłady mięsne produkują już wyroby adresowane do tej grupy
odbiorców. Niskiej jakości parówki, mortadela i pasztety w praktyce zawierają
mniej niż 10% surowca pochodzenia zwierzęcego, głównie jelit, skór i
ścięgien. Reszta to utwardzany tłuszcz roślinny, proteiny sojowe, mąka
kukurydziana, celuloza.

Ustawienie procesu technologicznego tak, aby produkt nie zawierał mięsnych
resztek to żaden problem. Parówki wege to zresztą świetnie rosnący rynek,
gdzie marża producenta sięga 500% - parówki wege są w cenie dobrej jakości
wędlin suchych. A ich odbiorcy gotowi są zapłacić wiele za wyrób, o którym
sądzą, że służy zdrowiu i jest moralnie czysty.

Osobom, które pragną odżywiać się zdrowo i jednocześnie ograniczyć ryzyko
nadciśnienia oraz niedoborów żelaza i witaminy B12, polecam chudą wołowinę
lub cielęcinę albo wysokiej jakości wyroby w tego surowca. skomentuj