iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Kawa często opinię negatywną. Krytykuje się jej złudne działanie pobudzające, wypłukiwanie wapnia i magnezu z organizmu. Czy jednak rzeczywiście chcąc się zdrowo odżywiać powinnyśmy z niej zrezygnować?

Ostatnie badania pokazują, że nie taki diabeł straszny.. Pita w umiarkowanych ilościach naturalna kawa nie działa negatywnie na organizm. Jednak dzieci, kobiety w ciąży i karmiące, jak również osoby ze znacznie podwyższonym ciśnieniem krwi czy cholesterolem powinni raczej zastępować ją bezkofeinowa kawą zbożową.
 
Tradycyjna kawa.
Zalecenia co do bezpiecznej ilości spożywania kawy powinny być indywidualne, ponieważ kofeina na każdego działa trochę inaczej. Zazwyczaj jednak 3-4 filiżanki małej czarnej (dostarczające 300-400mg kofeiny) dziennie nie powinny zaszkodzić. W świetle najnowszych badań taka ilość nie powoduje zaburzeń pracy serca i nie zwiększa ryzyka nowotworów. Kawa ma działanie obniżające wydzielanie insuliny, dzięki czemu może być nawet przydatna podczas odchudzania. 
Trzeba jednak uważać, bo pita w dużych ilościach (powyżej 4 filiżanek dziennie), może powodować zmęczenie, otępienie, mdłości, ból głowy, zwiększone napięcie mięsni, zaburzenia snu, a nawet arytmie. 
Najlepsza jest kawa w ziarnach, świeżo mielona. Gotowa kawa rozpuszczalna to produkt mocno przetworzony przemysłowo.
 
Kawa zbożowa.
Mało ma wspólnego z prawdziwą kawą, ale smakowo może być jej zastępnikiem. W jej skład wchodzą ziarna jęczmienia, żyta, korzeń cykorii i burak cukrowy. 
Ziarna zboża zawarte w kawie zbożowej to źródło cennych składników, takich jak błonnik, związki mineralne; potas, fosfor, magnez, wapń, jak również witaminy z grupy B. Błonnik dba o odpowiednią pracę układu pokarmowego, potas i magnez wspomagają pracę mięsni i uczestniczą w przekazywaniu impulsów nerwowych. Witaminy z grupy B podobnie wspomagają pracę układu nerwowego, jak również odpornościowego oraz są ważne dla wyglądu skóry i włosów. Warto zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od kawy tradycyjnej, która sprzyja wypłukiwaniu magnezu, kawa zbożowa go dostarcza.
Szczególnie dużo w/w składników znajduję się w ziarnach żyta. Produkty z mąki żytniej pomagają też obniżać zły cholesterol i chronią przez miażdżycą.
Cykoria zawarta w kawie zbożowej, wspomaga procesy trawienia. Jest cennym źródłem błonnika - inuliny. Inulina wpływa przede wszystkim na rozwój dobrych bakterii w jelitach (ma działanie prebiotyczne), wzmacnia nasz układ odpornościowy, jak również obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi i reguluje wypróżnienia. Może również pomóc w odchudzaniu, gdyż hamuje łaknienie i zwiększa uczucie sytości. 
Kawa zbożowa nie zawiera kofeiny jest więc napojem, po który może sięgnąć w zasadzie każdy bez ograniczeń. 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-08-29 12:57
Ogólne Komentarze (0)

Komentarze