iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Mówi się, że w Tłusty Czwartek pączki kalorii nie mają, a nie jedzenie ich w tym szczególnym dniu może przynieść pecha. Dziś więc nawet osoby na diecie mogą zrobić małe odstępstwo, w postaci tego słodkiego przysmaku. Oczywiście z umiarem jeden pączek wystarczy!
 
Pączki przygotowywane są z ciasta drożdżowego z pszennej mąki, smażone w głębokim tłuszczu na oleju lub smalcu, zazwyczaj nadziewane konfiturą różaną lub owocami, obsypane cukrem pudrem, lukrowane lub polane czekoladą.. Zawierają więc mnóstwo kalorii pochodzących  z cukru, mąki i tłuszczu. Jeden pączek (60-70g) dostarcza prawie 300 kcal i 12g tłuszczu. Część tego tłuszczu stanową kwasy tłuszczowe nasycone i kwasy tłuszczowe trans, które są główną przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu, zwiększają ryzyko chorób układu krążenia, jak również cukrzycy. 
 
Pączków nie da się przygotować na parze, albo zrobić w wersji light. One po prostu muszą być ciężkostrawne i kaloryczne. Pomimo tego, pozostając w zgodzie z tradycją w Tłusty Czwartek możemy sobie pozwolić na jednego pączka, nawet jeżeli jesteśmy na diecie odchudzającej. Najważniejsze żeby poprzestać na jednym, najlepiej zjedzonym w pierwszej połowie dnia, nie na wieczór (by była okazja żeby go spalić). 
 
Niestety często zjedzenie jednego pączka jest znakomitą zachętą do spożycia kolejnego. Cukier w nim zawarty powoduje bardzo szybki wzrost glukozy  we krwi, a następnie jej spadek, co powoduje konieczność zjedzenia kolejnej słodkości. Nadmiar glukozy w organizmie szybko wykorzystywany jest do syntezy trójglicerydów, co oznacza odkładanie się w komórkach tłuszczowych dodatkowego tłuszczyku i wzrost kilogramów na wadze. Uważajmy więc i nie kupujmy więcej niż jednego paczka!
 
Pączka najlepiej zjeść po pełnowartościowym posiłku np. obiedzie. Gdy jedzenie słodkości połączymy z posiłkiem o odpowiedniej ilość węglowodanów złożonych, najlepiej ze źródeł takich jak razowe pieczywo, brązowy ryż, gruba kasza, które nie powodują tak gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi, efekt zaburzeń poziomu glukozy we krwi będzie mniejszy. 
 
Uważajmy też na faworki, które w 100g (6-7 sztuk) zawierają ponad 500 kcal i ponad 30g tłuszczu!
 
Pamiętajmy, że tłusty czwartek to okazja na małe odstępstwo, a nie odejście całkowicie od zdrowego odżywania tego dnia. Poza pączkiem jedzmy regularnie, dobrze zbilansowane posiłki! I jutro już bez słodyczy!
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-02-27 15:51
Ogólne Komentarze (1)

Komentarze

2014-06-20 18:21:04 | 178.42.242.* | Marcin
Re: Tłusty Czwartek - czas na pączka! :) [0]
Cześć, apropo diety. Zastanawiam się nad zastosowaniem tego kremu, ale nie
wiem czy to naprawdę może pomóc
http://www.topsuplementy.com/krem-wyszczuplajacy/ skomentuj