iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Amarantus, zwany inaczej szarłatem, jest jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. Wciąż rzadko pojawia się na naszych talerzach, a wartość odżywcza jego ziaren jest bardzo wysoka

Ojczyzną amarantusa jest Południowa Ameryka. Pierwsi jego wysokie walory odżywcze docenili Majowie i Inkowie uznając go za matkę zbóż, roślinę posiadającą tajemniczą moc. Parę lat temu amarantus zawitał również w Polsce, gdzie powoli zyskuje popularność, a specjaliści od żywienia zaczynają przypisywać mu miano zboża XXI wieku, dostrzegając w nim nowe możliwości zaspokojenia potrzeb żywnościowych ludzkości.
Co dobrego w amarantusie?
Białko. Amarantus to źródło wysokiej jakości białka, o dużym stopniu przyswajalności. Posiada komplet wszystkich niezbędnych organizmowi aminokwasów, a szczególnie dużo lizyny, której niski poziom w innych roślinach często ogranicza przyswajalność z nich białka. Zawartość białka w szarłacie jest o wiele wyższa niż w innych popularnych zbożach. 
Kwasy tłuszczowe. Zawarty w nasionach amarantusa tłuszcz jest źródłem dużej ilości jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych obniżających poziom cholesterolu we krwi, zmniejszających ryzyko miażdżycy i chorób serca.
Błonnik. Amarantus zawiera duże ilości dobroczynnego błonnika, wpływającego korzystnie na prace jelit, jak również obniżającego poziom cholesterolu we krwi. W nasionach szarłata jest nawet dwa razy więcej błonnika niż w otrębach owsianych!
Składniki mineralne. Amarantus charakteryzuję się wysoką zawartością wapnia, magnezu, żelaza, potasu i fosforu. Spożycie 100g nasion amarantusa pokrywa prawie 1/3 dziennego zapotrzebowania na wapń i ponad połowę zalecanej dziennej dawki żelaza. Dlatego jest on szczególnie polecany w diecie wegetariańskiej, której stosowanie naraża organizm na niedobory tych właśnie składników. 
Witaminy. Amarantus zawiera szczególnie dużo witamin antyoksydacyjnych (A, E, C), mających duże znaczenie w profilaktyce wielu chorób, oraz witamin z grupy B.
Warto również wspomnieć o zawartości skwalenu w szarłacie, który hamuje procesy starzenia się komórek. 
Dla kogo polecany?
Amarantus jest zbożem bezglutenowym, dlatego może być polecany dla osób z celiakią. Powinny go spożywać osoby z chorobami układu krążenia, układu kostnego czy anemią. Doskonale uzupełnia również wartość odżywczą diety kobiet w ciąży (ze względu na dobry skład aminokwasowy i wysoki poziom żelaza), sportowców, osób starszych i rekonwalescentów. Jest produktem lekkostrawnym, mogą więc go spożywać osoby o wrażliwym układzie pokarmowym. Amarantus polecam oczywiście każdemu, ponieważ stanowi bardzo smaczny i odżywczy dodatek do potraw.
Gdzie znajdziemy źródła amarantusa?
Amarantus najczęściej spożywany jest postaci ziaren, jako dodatek do posiłków. Produkuje się także z niego mąkę, oraz tzw. popping, który może być dodatkiem do jogurtów, kefirów, i serków. Z amarantusa przyrządza się również płatki -  idealnie nadające się do porannej zupy mlecznej :)
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-10-17 15:06
Ogólne Komentarze (0)

Komentarze